Skip to content

Rådet for bæredygtig trafik

  • Forside
  • Det mener RBT om
    • om transportens danske klimaaftryk
    • tvillingeprojekterne Lynetteholm og Østlig Ringvej
    • infrastrukturplan og udvikling af jernbanerne
    • internationale togforbindelser
    • om flyvning og flyvningens klimapåvirkning
  • Om foreningen
    • EN: Council for Sustainable Transport
    • Indmeldelse og kontakt
    • Detaljer om foreningen
    • Brochure og logo
    • Links om trafik
    • Vedtægter
    • Bestyrelsen
    • For medlemmer
    • Medlems mail listen
    • Zoom videomøder
  • Nyheder
    • Nyheder
    • E-mail nyhedsbrev
    • Begivenheder
18. maj 2023

Hvorfor trumfer store anlægsprojekter Natur, Klima og Demokrati?

Rådet for Bæredygtig Trafik deltog i denne vigtige konference på Christiansborg d. 29. april 2023. Det var en spændende dag, hvor vi var samlet 230 deltagere i en fyldt Landstingssal, …

Læs mere

by PoulK
14. maj 2023

Høringssvar til Trafikplan for den statslige jernbane 2023

Det er særdeles beklageligt, at planen kommer med flere års forsinkelse i forhold til kravet i loven om udarbejdelse hvert 4. år. Det har betydet, at der i en længere …

Læs mere

by PoulK
25. marts 2023

Roadpricing – ikke en universalløsning

Transportminister Thomas Danielsen er sprunget ud af skabet og er blevet tilhænger af roadpricing. Det er blevet klart efter at DTU og Sund & Bælt nu igangsætter et forsøg med …

Læs mere

by PoulK
24. marts 2023

Akut-pakke for klimaet – med bidrag fra transporten – nu med komplet liste

Der er to år til 2025. Her skal vi have opfyldt Danmarks første klimamål. Danmarks 2025-mål er 50-54%. Vi kræver, at Danmark lever op til den høje ende af det …

Læs mere

by PoulK
21. marts 2023

Jorden sveder og så skal lufthavnen udbygges til mange flere flyvninger

Høringssvar fra Bevar Jordforbindelsen, NOAH Trafik og Rådet for Bæredygtig Trafik Til “Miljørapport” fra COWI (udarbejdet for CPH) om konsekvenser af udbygningen af Københavns Lufthavn i Kastrup  – journalnummer 2022-072984 …

Læs mere

by PoulK
19. marts 2023

Fremtiden for tog over dansk-tysk grænse – Die Zukunft der Züge über die dänisch-deutsche Grenze

Finden Sie unten die deutsche Übersetzung. Aktindsigt i materiale vedr. modeller for den fremtidige togtrafik over den dansk-tyske grænse Resumé/sammendrag udarbejdet af Leif Kajberg på basis af gennemgangen af det …

Læs mere

by PoulK
15. marts 2023

Den grønne boulevard – en måde at bevare bil-dominansen på

Korridoren Åboulevard og H. C. Andersens Boulevard er én af Danmarks mest trafikerede urbane vejstrækninger med ca. 70.000 biler i døgnet. Den nuværende Åboulevard og H.C. Andersens Boulevard skaber bilisme, …

Læs mere

by PoulK
26. februar 2023

Udbygningen af Kastrup Lufthavn til 40 mio årlige passagerer er på direkte kollisionskurs med danske klimaforpligtigelser overfor EU og COP processen

Høringssvar fra syv organisationer til forslag til lov om rammerne for udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup >> Se høringssvaret som pdf Ser vi på det samlede CO2-budget, indgår også den …

Læs mere

by PoulK
11. februar 2023

Også på korte ture er plug-in hybridbiler ikke grønne

Plug-in hybrider forurener mere end hævdet i byer og på pendler-afstande, viser nye test, som Transport & Environment har ladet foretage. Plug-in hybridbiler præsenteres stadig – også i Danmark – …

Læs mere

by PoulK
23. december 2022

Ønskes: Et visionært alternativ til Østhavns projektet

Høringssvar Strategisk miljøvurdering Østhavns projektet      Vores høringssvar består dels af et kort sammendrag, som gengives her, og et længere svar med diverse baggrundsmateriale og dokumentation. >> Det korte …

Læs mere

by PoulK
Posts navigation
Newer posts
Older posts

Seneste indlæg

  • Kapacitetsproblemer på dansk jernbane kan udmærket løses i samarbejde med EU 30. september 2023
  • Vækst i bilisme i København hører ingen steder hjemme 29. september 2023
  • Biler fylder (for) meget 15. september 2023
  • Tinglev er ikke det naturlige knudepunkt for jernbanetrafik mellem Nordtyskland og Jylland 27. august 2023
  • Fortsat metroudbygning kan næppe svare sig 21. august 2023
  • En motorvej mellem Regstrup og Kalundborg er unødvendig og skadelig 15. august 2023
  • Bedre og grønnere tog til Hamborg 18. juni 2023
  • All aboard – rejs i Europa om natten 9. juni 2023
  • Bydelsplanen fra Indre By Lokaludvalg 4. juni 2023
  • Den forkælede vognmandsbranche skal ligesom alle andre tage klimaansvar 24. maj 2023

Hele arkivet – vælg selv hvornår:

Built with Make. Your friendly WordPress page builder theme.
  • RSS