Skip to content

Rådet for bæredygtig trafik

  • Forside
  • Det mener RBT om
    • om transportens danske klimaaftryk
    • tvillingeprojekterne Lynetteholm og Østlig Ringvej
    • infrastrukturplan og udvikling af jernbanerne
    • internationale togforbindelser
    • om flyvning og flyvningens klimapåvirkning
  • Om foreningen
    • EN: Council for Sustainable Transport
    • Indmeldelse og kontakt
    • Detaljer om foreningen
    • Brochure og logo
    • Links om trafik
    • Vedtægter
    • Bestyrelsen
    • For medlemmer
    • Medlems mail listen
    • Zoom videomøder
  • Nyheder
    • Nyheder
    • E-mail nyhedsbrev
    • Begivenheder
    • Park dagen 20.9.24
3. december 2024

Øresund: Jernbanespor i to etager

Indlæg i Infrastrukturmagasinet 3.12. 2024 af Poul Kattler, forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik. Vi skal have flyttet såvel persontransport som godstransport væk fra landevejen, over på skinner. I sidste …

Læs mere

by PoulK
29. november 2024

Klimarådet gør omstilling af transportsektoren til en dyr luksus. Men elektrificering af transporten er ikke den eneste vej at gå, og skævvrider fokus.

Pressemeddelelse [faktuel rettelse om korte bilture tilføjet d. 2.12.] Rådet for Bæredygtig Trafik oplever, at Klimarådet med ”10 spørgsmål og svar om et kommende 2035-mål” freder transportsektoren, der kan bidrage meget mere …

Læs mere

by PoulK
4. november 2024

Tag ikke fossil industriens lobbyister med til COP29

Åbent brev til klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard Vi henvender os for at gøre opmærksom på den indflydelse, som den fossile industri har på de politiske diskussioner om klimaforandringer, og …

Læs mere

by PoulK
26. oktober 2024

Tværeuropæisk Pyjamas Party for nattog

Ca. 40 deltagere var mødt frem på Københavns Hovedbanegård fredag d. 25.10. 2024 kl. 20.30, de fleste iført nattøj, pude, bamse og andre rekvisitter, der kan forberede en til en …

Læs mere

by PoulK
25. oktober 2024

Kobenhavns Kommunes plan bør tage udgangspunkt i begrebet 15-minutters byen

Høringssvar til Københavns Kommunes kommuneplan 2024 Begrebet 15-minutters byen vinder indpas som et nyt organisationsprincip i en række byer, som ønsker en bæredygtig og klimasikret byudvikling. Princippet, som nævnes kort …

Læs mere

by PoulK
18. oktober 2024

Uanstændige forsøg på at undgå beskatning af fossile brændstoffer til fly og skibe

Fossilt brændstof er som bekendt afgiftsfritaget for international fly- og skibstrafik. Den fritagelse skulle angiveligt udfases i EU fra 2030 samtidig med at CO2-emmissions beskatning (ETS) til disse sektorer opstrammes. …

Læs mere

by PoulK
19. september 2024

Der er ikke brug for M5 – for der er ikke brug for Lynetteholmen

Høringssvar  I udgangspunktet er metrolinje M5 ikke et forslag til at forbedre den kollektive trafik, men et infrastrukturprojekt til facilitering af byudvikling i Østhavnen: specifikt Lynetteholmprojektet (med en planlagt befolkning …

Læs mere

by PoulK
19. september 2024

Ikke offentlig støtte til mindre lufthavne

Høring om en eventuel fremtidig revision af luftfartsretningslinjerne Sendt til EU-Kommissionen, GD Konkurrence – Kontor F2, Statsstøtte – Transport i henhold til dette call for høringssvar (frist 8. oktober 2024) …

Læs mere

by PoulK
15. september 2024

COP-processen er gravsat – Transporten er på helt forkert spor

Tale ved demonstration “BEGRAVELSE AF MANGLENDE REEL KLIMAHANDLING” Den Røde Plads, 14.9. 2024 af Poul Kattler, forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik Lad mig starte med tre helt konkrete eksempler …

Læs mere

by PoulK
13. september 2024

Pladsen mellem husene i byen: Lyt til borgernes ideer! Park dagen 2024

Pressemeddelelse Fredag d. 20.9. er International Park(ing) Day, Det markerer ved en række lokale arrangementer om eftermiddagen  som Rådet for Bæredygtig Trafik er koordinator for under titlen Park dagen. Her …

Læs mere

by PoulK
Posts navigation
Newer posts
Older posts

Seneste indlæg

  • Københavns Kommune – Klimastrategi 2035 og Handleplan 2026-2028 15. juni 2025
  • Video: Når klimahandling bremses – er transporten så meget anderledes end andre sektorer? 25. april 2025
  • Kampen om den sparsomme plads i København – bilerne fylder 24. april 2025
  • Lynetteholm – En kæde af skridt mod et dødsygt projekt 31. marts 2025
  • Redskaber og ideer til at skabe byer med mindre klimaaftryk fra transporten – et katalog 10. februar 2025
  • IP35 var aftalt uden hensyn til klimakonsekvenser – og sådan skal det blive ved med 6. februar 2025
  • Et lovforslag til stor skade for liv, klima og miljø i byerne 27. januar 2025
  • Sæt strøm over banen til Struer og Frederikshavn 13. januar 2025
  • Uhensigtsmæssig transport er indbygget i fysisk infrastruktur 10. januar 2025
  • Danske emissioner fra international transport skal ind i ny klimalov 9. december 2024

Hele arkivet – vælg selv hvornår:

Built with Make. Your friendly WordPress page builder theme.
  • RSS