Åbent brev til ministeren – bevarelse af direkte togforbindelser Struer – København Rådet for Bæredygtig Trafik opfordrer Transportministeren og Folketingets Transportudvalg (TRU) til at bevare og fremtidssikre direkte togforbindelser mellem …
Danske emissioner fra international transport skal ind i ny klimalov
Rådet for Bæredygtig Trafik har sammen med en stor gruppe organisationer samlet i 92-gruppen i et notat givet regering og Folketing anbefalinger til hvad en ny klimalov skal indeholde. Klimaloven …
Øresund: Jernbanespor i to etager
Indlæg i Infrastrukturmagasinet 3.12. 2024 af Poul Kattler, forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik. Vi skal have flyttet såvel persontransport som godstransport væk fra landevejen, over på skinner. I sidste …
Klimarådet gør omstilling af transportsektoren til en dyr luksus. Men elektrificering af transporten er ikke den eneste vej at gå, og skævvrider fokus.
Pressemeddelelse [faktuel rettelse om korte bilture tilføjet d. 2.12.] Rådet for Bæredygtig Trafik oplever, at Klimarådet med ”10 spørgsmål og svar om et kommende 2035-mål” freder transportsektoren, der kan bidrage meget mere …
Tag ikke fossil industriens lobbyister med til COP29
Åbent brev til klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard Vi henvender os for at gøre opmærksom på den indflydelse, som den fossile industri har på de politiske diskussioner om klimaforandringer, og …
Tværeuropæisk Pyjamas Party for nattog
Ca. 40 deltagere var mødt frem på Københavns Hovedbanegård fredag d. 25.10. 2024 kl. 20.30, de fleste iført nattøj, pude, bamse og andre rekvisitter, der kan forberede en til en …
Kobenhavns Kommunes plan bør tage udgangspunkt i begrebet 15-minutters byen
Høringssvar til Københavns Kommunes kommuneplan 2024 Begrebet 15-minutters byen vinder indpas som et nyt organisationsprincip i en række byer, som ønsker en bæredygtig og klimasikret byudvikling. Princippet, som nævnes kort …
Uanstændige forsøg på at undgå beskatning af fossile brændstoffer til fly og skibe
Fossilt brændstof er som bekendt afgiftsfritaget for international fly- og skibstrafik. Den fritagelse skulle angiveligt udfases i EU fra 2030 samtidig med at CO2-emmissions beskatning (ETS) til disse sektorer opstrammes. …
Der er ikke brug for M5 – for der er ikke brug for Lynetteholmen
Høringssvar I udgangspunktet er metrolinje M5 ikke et forslag til at forbedre den kollektive trafik, men et infrastrukturprojekt til facilitering af byudvikling i Østhavnen: specifikt Lynetteholmprojektet (med en planlagt befolkning …
Ikke offentlig støtte til mindre lufthavne
Høring om en eventuel fremtidig revision af luftfartsretningslinjerne Sendt til EU-Kommissionen, GD Konkurrence – Kontor F2, Statsstøtte – Transport i henhold til dette call for høringssvar (frist 8. oktober 2024) …