Skip to content

Rådet for bæredygtig trafik

  • Forside
  • Det mener RBT om
    • om transportens danske klimaaftryk
    • tvillingeprojekterne Lynetteholm og Østlig Ringvej
    • infrastrukturplan og udvikling af jernbanerne
    • internationale togforbindelser
    • om flyvning og flyvningens klimapåvirkning
  • Om foreningen
    • EN: Council for Sustainable Transport
    • Indmeldelse og kontakt
    • Detaljer om foreningen
    • Brochure og logo
    • Links om trafik
    • Vedtægter
    • Bestyrelsen
    • For medlemmer
    • Medlems mail listen
    • Zoom videomøder
  • Nyheder
    • Nyheder
    • E-mail nyhedsbrev
    • Begivenheder
    • Park dagen 20.9.24
15. juni 2025

Københavns Kommune – Klimastrategi 2035 og Handleplan 2026-2028

Rådet for Bæredygtig Trafik har indgivet høringssvar til Københavns Kommune. Vi konkluderer: Ambitiøse mål har vi oplevet nok af, mens handlinger til realisering af målsætninger er den absolutte mangelvare. Få …

Læs mere

by PoulK
25. april 2025

Video: Når klimahandling bremses – er transporten så meget anderledes end andre sektorer?

Rådet for Bæredygtig Trafik havde d. 24.4. 2025 indkaldt til oplæg og samtale om revision af Klimaloven med fokus på transporten (se herunder) Klimaloven skal revideres, formentlig starter de politiske …

Læs mere

by PoulK
24. april 2025

Kampen om den sparsomme plads i København – bilerne fylder

Kjeld A. Larsen er RBT’s repræsentant i Indre By Lokaludvalg og medlem af Byudviklingsgruppen. På det årlige offentlige borgermøde vedrørende revision af Bydelsplanen den 23. april holdt Kjeld et oplæg …

Læs mere

by PoulK
31. marts 2025

Lynetteholm – En kæde af skridt mod et dødsygt projekt

Pressemeddelelse: Først skulle der etableres en kunstig ø, så der en dag kan græsse får. Nu skal fårepasserne have metro og motorvej og fårene bliver med tiden erstattet af boliger …

Læs mere

by PoulK
10. februar 2025

Redskaber og ideer til at skabe byer med mindre klimaaftryk fra transporten – et katalog

2025 er valgår for kommunerne. Den al for megen kørsel med privatbiler, varevogne og lastbiler i vores byer umuliggør de nødvendige reduktioner af CO2-udledninger. Byernes klimaplaner kan ikke realiseres, uden …

Læs mere

by PoulK
6. februar 2025

IP35 var aftalt uden hensyn til klimakonsekvenser – og sådan skal det blive ved med

Det fremgik af ministerens var i et åbent samråd i Transportudvalget torsdag d. 6. februar 2025 indkaldt af venstrefløjens ordførere. De 14 vejprojekter i Infrastrukturplan 35 (IP35) blev anslået til …

Læs mere

by PoulK
27. januar 2025

Et lovforslag til stor skade for liv, klima og miljø i byerne

Høringssvar til Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v. og lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private …

Læs mere

by PoulK
13. januar 2025

Sæt strøm over banen til Struer og Frederikshavn

Åbent brev til ministeren – bevarelse af direkte togforbindelser Struer – København Rådet for Bæredygtig Trafik opfordrer Transportministeren og Folketingets Transportudvalg (TRU) til at bevare og fremtidssikre direkte togforbindelser mellem …

Læs mere

by PoulK
10. januar 2025

Uhensigtsmæssig transport er indbygget i fysisk infrastruktur

Toke Haunstrup Bach Christensen fra AAU holdt d. 9.1.25 oplæg om dette emne. Her følger en ultrakort gengivelse af oplægget. Investeringer i ny transport infrastruktur kommer med en regning for …

Læs mere

by PoulK
9. december 2024

Danske emissioner fra international transport skal ind i ny klimalov

Rådet for Bæredygtig Trafik har sammen med en stor gruppe organisationer samlet i 92-gruppen i et notat givet regering og Folketing anbefalinger til hvad en revideret klimalov skal indeholde. Klimaloven …

Læs mere

by PoulK
Posts navigation
Older posts

Seneste indlæg

  • Københavns Kommune – Klimastrategi 2035 og Handleplan 2026-2028 15. juni 2025
  • Video: Når klimahandling bremses – er transporten så meget anderledes end andre sektorer? 25. april 2025
  • Kampen om den sparsomme plads i København – bilerne fylder 24. april 2025
  • Lynetteholm – En kæde af skridt mod et dødsygt projekt 31. marts 2025
  • Redskaber og ideer til at skabe byer med mindre klimaaftryk fra transporten – et katalog 10. februar 2025
  • IP35 var aftalt uden hensyn til klimakonsekvenser – og sådan skal det blive ved med 6. februar 2025
  • Et lovforslag til stor skade for liv, klima og miljø i byerne 27. januar 2025
  • Sæt strøm over banen til Struer og Frederikshavn 13. januar 2025
  • Uhensigtsmæssig transport er indbygget i fysisk infrastruktur 10. januar 2025
  • Danske emissioner fra international transport skal ind i ny klimalov 9. december 2024

Hele arkivet – vælg selv hvornår:

Built with Make. Your friendly WordPress page builder theme.
  • RSS