Kort om transportens klimaaftryk
Transportens klimaansvar stiger
Transportsektoren udleder omkring 13,5 mio. tons CO₂ hvert år.
I forhold til 1990 står transporten til at øge dets udledninger med 6% i 2025 (0,7 mt) og reducere med 9% i 2030 (1 mt).
I 2022 står landbrug (34%) og transport (28%) for 62%.
Man regner med, at CO₂ fra transport vil stige til ca. 13,5 mio. ton frem til 2030 hvor den vil udgøre 36%. Når andelen relativt stiger så meget er det, fordi udledningerne fra andre sektorer falder mere end dem fra transportsektoren (og landbruget).
39,5 km om dagen
Vi transporterer os i gennemsnit 39,5 km om dagen her i Danmark. Måske er det mere, end du lige troede. Men tænk på, hvor langt du kører I bil om året. Alle transportformer er medregnet, men udenrigstrafik udover landets grænser er ikke med.
Kilde: DTU’s transportvaneundersøgelse.
OBS: Få fat i grafikken i god størrelse ved at klikke!
Fodgængere er ikke medregnet. Den sidste procent udgøres af skibs- og flytransport. Kilde: Danmarks Statistik og Vejdirektoratet.
45% af bilturene i hovedstadsregionen vil i 2035 være under 5 km
Af disse ture forventes det at fritidsturene udgør hele 70%! Mange af disse korte ture kunne
med fordel tages til fods eller på cykel for dem, der har mulighed for det.
Klimapåvirkning alt i alt
Godstransport og fly fylder også en hel del, når man ser på hele transportsektorens klimabelastning og medregner hele den internationale transport.
Kilde: Tal fra UNFCCC (det FN organ, der holder styr på landenes udledninger, inkl. skibsfart og luftfart) tabel CP2 fra National Inventory Submissions 2019 samt EASA: Updated analysis of the non-CO2 climate impacts of aviation, 2020, side 35-36.
Sådan reducerer vi transportens klimaaftryk
Undgå
- At køre langt for bare at købe småting.
- At køre langt til et møde, der kunne klares med et videomøde.
- At tage på ferie i Thailand, hvis en tur til Tyskland også kan være fin.
Skift
- Tag cyklen på de korte afstande. Brug evt. elcykel til lidt længere cykelture på fx 15 km per vej.
- Tag toget til byer, hvor toget alligevel følger bilruten.
- Tag nattoget på lange ture i Europa.
Skab forandring
- Skift til el-bil og kør på grøn strøm.
- Indfør batteribusser og få alle de danske tog til at køre på el.
Transportsektorens udledninger for 1990-2035 i CO2e fordelt på transportkategorier
Energistyrelsens fremskrivning april 2024, kilde.
Bestand af personbiler fordelt på teknologier, 2019-2035 
Energistyrelsens fremskrivning april 2024, kilde.
Mens det blev billigere at købe biler, er det også relativt blevet billigere at tanke bilen set i forhold til prisudviklingen ved kollektiv transport.
Følg selv prisudviklingen på benzin siden 1993 hos olieselskabet OK.
Danske drivhusgas udledninger fordelt på sektorer. Se den interaktive udgave hos Transport & Environment. Transporten vejer mere i denne opgørelse end i mange danske opgørelser, fordi en andel af international skibsfart og luftfart er medtaget. Dog ikke fuldt ud luftfartens ikke-CO2 påvirkninger.
EU drivhusgas udledninger fordelt på sektorer. Se den interaktive udgave hos Transport & Environment.
Udledninger fra forskellige transportmidler
| A320 | 340 | 500 km. tur, 0,8 belægning |
| A320 | 270 | 1000 km. tur, 0,8 belægning |
| Fossilbil | 111 | 1,5 i bilen |
| Elbil | 26 | 1,5 i bilen |
| HST | 18 | 0,7 belægning |
| El-tog | 12 | 0,7 belægning |
| Færge, konv. | 38 | Landgangspassager |
| Færge, højh. | 110 | Landgangspassager |
Tal fra 2021 (EEA) og 2022 (DCE) hentet fra denne kilde. Bemærk at på turistture må man forvente flere i bilen end gennemsnittet ovenfor. Bemærk RFI på 3,0.













