Nye vogne til DSB’s udlandstrafik præsenteret

Et øget internationalt fokus og meget brugervenlige vogne, vi skal glæde os til. Det er essensen af dagens fremvisning af de nye EC / Talgo vogne som interessenter og presse deltog i.

DSB får med disse nye vogne de kort på hånden, der kan øge antallet af rejsende til udlandet fra ca. 1 mio. til 3 mio. Og som kan skabe flere forbindelser end bare til Hamborg i dagtimerne, men også gennemkørende tog til fx Amsterdam og Oslo. Det kræver også samarbejde med andre tog-operatører, og det gør også direkte forbindelser til Prag (med nye vogne og DSB-lokomotiver i samarbejde med CD) og direkte forbindelser til Stockholm og Göteborg (SJ).

Den commitment er vigtig at holde for øje.

Administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen sagde ved præsentationen: “Med det høje fokus på komfort på de internationale rejser får vi et væsentligt mere attraktivt produkt til glæde for vores kunder, samtidig med at vi skaber en sammenhængende offentlig transport i Danmark og til udlandet”.

Vognene kommer i DSB’s sprogbrug til at hedde EC, og er som bekendt leveret af spanske Talgo. I april 2023 fordoblede DSB bestillingen til i alt 16 vognstammer. Samtidig har DSB bestilt 16 styrevogne til at betjene EB-lokomotivet i vognstammens ene ende. Det forventes, at de første tog vil gå i drift fra sidst i 2024, og det er især godkendelser af vognene, der kan risikere at tage lang tid. Da tyske DB også er ved at få godkendt sådanne vogne, ligger DSB heldigvis i slipstrømmen fra DB i dette arbejde.

Leveringen af vognstammerne sker i to ordrer, således at otte vognstammer leveres i 2024 samt yderligere otte vognstammer og 16 styrevogne i 2026-2027. Toget består af en vognstamme med i alt 15 (kortere) vogne. Det bliver således DSB’s længste vognformation på 209 meter uden lokomotiv.

Som det fremgår af skitsen, så er der sammenhængende lavgulv hele vejen, bortset i de to ender, hvor der er trapper op. Herude er der en konventionel boggie, mens at der mellem alle øvrige vogne er en særlig boggie med to hjul (ikke fast aksel), der tillader lavgulv. På danske perroner vil der være ca. 20 cm op til gulvet, fordi danske perroner er ca. 20 cm lavere end den tyske standard. Dvs. at der er en rampe til kørestolsbrugere dér, hvor det er aktuelt. Der er i type 1 vognen plads til fire cykler, dvs. otte cykler i hele toget.

Passagererne skal med de nye vogne vænne sig til nogle nye og gode forhold. Hver vogn har sin indgang og man træder altid til en side forbi bagagehylder ved indgangen, hvor den tunge bagage kan opbevares.

Det er sådan, at bagagen befinder sig meget synlig fra siddepladserne hvilket forhåbentlig vil give den tryghed omkring bagagen, der er brug for. Lettere bagage kan anbringes i “hattehylderne” som sædvanlig, og mellem nogle af sæderne er der på gulvet også ekstra plads. Informationssystemet med skærme er som det fremgår herunder meget tydeligt, ligsesom der er skærme udfor hver indgangsdør.

Der er en relativ bred midtergang og stolene står opstillet enten i siddegrupper fire personer overfor hinanden, eller som flysæder. Pladsreservationer findes i siden på sædet mod gangen, som vi kender fra nye tyske tog. 60% af siddepladserne er vis-à-vis, hvor man sidder overfor hinanden.

Fire vogne er 1. klasse, hvor sæderne er lidt bredere, og man deler ikke armlæn med naboen i 1+2 opstillingen. Bemærk klapbordene, der giver god bredde til fx labtop og der er en fordybning til glas og kopper.

Klapbordene i flysæde opstillingen er ca. 10 cm lavere end bordene i siddegrupperne. Det gør disse pladser bedre egnet til ergonomisk brug af labtops. Bemærk også at disse sæder har en særlig hylde til smartphone og tablets i øjenhøjde.

Alle sæder har adgang til egen læselampe og alle de ladestik man kan ønske sig.

Der er i alt 12 toiletter og et kørestolstoilet. Toiletterne er forsynet med fotostater med motiver fra Danmark. En slags i hver vogn. En vognstamme er indrettet med 492 sæder fordelt på 442 standard sæder og 50 1’ klasses sæder.

Der er salg af kaffe, the, kolde drikkevarer og snacks fra automater. 1. klasses passagerer får vouchers til automaterne. De tyske vogne af samme type er indrettet med mulighed for personlig betjening, så samme salgsområde optræder som en simpel bistroafdeling. De tyske vogne kan vi forvente at se i Danmark, når Femern åbner, og DSB og DB begynder at køre time-drift mellem København og Hamborg.

Artiklens forfatter Poul Kattler i snak med Flemming Jensen inde i toget. Til venstre ses Helena Kyster-Hansen (formand for NJS), til højre ses Nikolaj Vesselbo (tog blogger). Foto: Jens Hasse / Chili Foto 

>> Se også Kennys film om præsentationen

>> Se DSB’s presseomtale af EC-vognene