Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Nu skal bilerne reguleres – omlægning af skatter og afgifter

Scenen er sat til et efterår med et afgørende klimapolitisk opgør om den danske bilpark. Om få dage vil formand og tidligere DONG-topchef Anders Eldrup præsentere Elbilskommissionens rapport med anbefalinger om ændringer af afgifter og skatter for danskernes biler. Den har det formål, at de mest klimavenlige biler skal være mere økonomisk attraktive.

Sådan startede dagbladet Information sin leder d. 5.8. 2020. Lederen fortsatte sådan længere nede:

Ethvert progressivt forslag, der skydes ned med argumentet om, at markedet ikke er klar, bidrager til en fejlagtig forestilling. (…) Danmark er klar.

Men det er en fin balance, for hvis vi får flere bilister, er vi lige vidt. Omstillingen af bilparken skal gå hånd i hånd med en opprioritering af offentlig transport, så flere vil se cykel, tog, bus eller delebiler som et attraktivt alternativ. I omstillingen til et grønnere samfund er ingen bil et mere klimavenligt valg end en elbil. Og så er vi tilbage til ’vores biler’. For den vanskelige opgave ligger i at forandre den måde, vi ser på biler som transportmiddel.

>> Se lederen (desværre bag betalingsvæg)

Rådet for Bæredygtig Trafik kan ikke være mere enig. Vi bidrog i foråret med en rapport med praktiske virkemidler, som vi håber Elbilskommissionen har kigget i.

Lederen i Information kom efter en artikelserie om elbiler. Artikelserien gav anledning til nogle relevante kommentarer.

En byboer som Anders bliver ikke mere bæredygtig af at købe en elbil

Information glemmer at fortælle om elbilernes ulemper i sin serie ’Anders vil ha’ elbil’. For elbiler løser hverken problemerne med støj, partikler eller trængsel i byen. I stedet bør fokus flyttes over på en bedre offentlig transport, skrev næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg.

Det skal ikke være gratis at køre i elbil – ellers tager vi hverken cyklen eller toget

Informations journalist forstår ikke, hvordan strøm både kan koste to kroner og otte øre. Det skyldes afgifter, der sikrer, at vi ikke sløser med elforbruget, samt forrentning af elnettet, der muliggør, at elbilerne kan lades, også når solen ikke skinner, skrev seniorkonsulent i Rådet for Grøn omstilling i dette debatindlæg.