Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Elbilrapporten viser ikke vejen til grøn transport

Elbilrapporten viser med al tydelighed, at selv en massiv satsning på elbiler ikke tilnærmelsesvis løser transportområdets store klima- og miljøbelastninger. Der skulle være nedsat en egentlig miljøtransportkommission i stedet for en elbilkommission. Udfordringerne på transportområdet kræver, at der satses på en bred vifte af tiltag, der både styrker cykling, den kollektive trafik samt reducerer belastningerne fra den kraftige biltrafik.

Det konkluderer Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH Trafik i et fælles notat om Eldrup kommissionens anbefalinger.

Et såkaldt velfærdstab

En gældende økonomisk teori taler om ”velfærdstab” ved færre biler og ved mindre bilkørsel. Den økonomiske regnemetode blokerer for effektive forslag fra Elbilkommissionen og fra Klimarådet. Det giver således et “velfærdstab” at opføre sig klimamæssigt fornuftigt.

”Uanset om bilerne bliver brugt til at køre på arbejde eller på skovtur, tæller det som et plus i det samfundsøkonomiske regnskab. Så selv om det måske ikke føles som en økonomisk værdi at besøge familie i den anden ende af landet, så tæller det med som et økonomisk plus”.

Misvisende betegnelser som 0-emmissionsbiler og lavemmissionsbiler

Ikke alene er elbiler og hybridbiler ikke så grønne, som de bliver markedsført som. Det er veldokumenteret. Og tilmed har de det med IKKE at erstatte fossile biler, men at blive en ekstra bil hos relativt mere velstående husstande, der i forvejen har en, to eller tre biler. Så effekten af flere elbiler på vejene bliver ikke nødvendigvis en CO2-reduktion.

I 2030 vil der være flere fossile biler på vejene end i dag, selv hvis Eldrup kommissionens mest “ambitiøse” planer føres ud i livet.

Opgør med bilen som eneste transportmiddel

El-bilerne skal introduceres i takt med at vi får ændret dogmet om bilen fra dør-til-dør løsning. Elbilerne skal primært køre, hvor anden transport (cykler, til fods, offentlig transport) ikke når hen. Det må sikres at, elbiler ikke blot købes som ekstra bil i husstanden, men til erstatning for en udtjent fossilbil. Og så sætter man el-bilen og bruger de andre, mere klima- og trængselsreducerende transportformer. En plan herfor med sigte på 2030 burde sættes i gang straks!

>> Se vores notat