Nattogene står stadig på drømmenes perron, og det forekommer paradoksalt, når flere og flere efterspørger mere bæredygtige rejseformer. Der er behov for massive investeringer i togtrafikken, så danskerne kan komme længere end Hamborg og forurene mindre på deres rejser.
Læserbrev i Dagbladet Information d. 14.9., se webudgaven her.
Af Gunnar Olesen (Vedvarende Energi), Poul Kattler (Rådet for Bæredygtig Trafik), Jens Kruhøffer (Klimabevægelsen), Judith Pandrup (Bevar Jordforbindelsen) og Johannes Elf (Den Grønne Ungdomsbevægelse).
De politiske skåltaler var der ikke noget i vejen med, men siden da har politikerne svigtet, og nattogene står stadig på drømmenes perron.
Danmark er stadig ikke koblet godt nok på de europæiske skinner, alt imens svenskerne har sat et direkte nattog i gang fra Stockholm til Hamborg, hvor passagererne sover gennem Danmark. Det er godt for stockholmregionen, men hjælper ikke danske rejsende ret meget.
Faktum er, at vi stadig står tilbage med dårlige togforbindelser, hvis man vil længere ud i Europa end til Hamburg. Det er et enormt problem, fordi det er svært at finde et klimavenligt og attraktivt alternativ til flyrejser, som særligt i Danmark favoriseres med nul klima- og miljøafgifter, selv om det er den mest miljøbelastende transportform, vi har.
Derfor er det et kæmpe paradoks, når flere og flere taler om, at vi skal rejse bæredygtigt. Især når tog er den mest miljøvenlige og mindst klimabelastende transportform efter cyklen.
Derfor har vi brug for, at politikerne tør prioritere toget, som er den bedste måde at komme af med transportens CO₂-udledninger ved længere rejser, ikke mindst i Europa, hvor nattog bekvemt kan bringe os 1.500 kilometer væk, mens vi sover. Vi har brug for en handlingsplan med tilhørende økonomi og brug for, at der bliver fulgt op, så toget rent faktisk fjerner flyvning.
Så er spørgsmålet bare: Hvornår afgår toget?