Principskitse af nyt nattogskoncept mellem de tre hovedstæder

Nu må vi ha’ bedre tog mellem de Skandinaviske hovedstæder!

Til:

  • Transportministeren og Folketingets transportudvalg, Danmark
  • Trafikutskottet, Sverige
  • Samferdselsdepartementet, Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Norge
  • Nordisk Råd
  • Vy, SJ, DSB

Hver dag er der 24 direkte fly mellem Oslo og Stockholm, 25 mellem Oslo og København samt 22 mellem Stockholm og København. Det skal sammenholdes med to direkte tog mellem Oslo og Stockholm, 0 mellem Oslo og København (dog to med skifte i Göteborg) og syv mellem Stockholm og København.

Østfoldbanen (mellem Oslo og Halden-Göteborg) og Kongsvingerbanen (Oslo-Lillestrøm og Kongsvinger-Stockholm) er enkeltsporede og fører både passagertog og godstog. Kapaciteten er ikke stor og bliver hurtigt brugt op.

  • Arbejde må igangsættes nu for at føre disse strategisk vigtige jernbaner up-to-date med dobbeltspor.

Når der udføres sporarbejder og udvidelser, må arbejdet tilrettelægges, så banerne fortsat kan fungere. Det er fuldstændig ødelæggende, når sporarbejde medfører lange perioder af spærringer.

Vi appellerer til politisk og operationel vilje, så der kan komme til at køre flere tog mellem vores hovedstæder så hurtigt som muligt!

  • Fra december 2020 ser vi gerne:
  • Direkte dagtog mellem Oslo og København (senest 2022).
  • Flere direkte dagtog mellem Oslo og Stockholm, evt. med stop i Lillestrøm (senest 2021).
  • Direkte nattog mellem hovedstæderne (i første omgang evt. kun til Malmö) udført med vognbytte i Göteborg midt om natten. Nattog medfører sove- og liggevogne.
  • Sikre god korrespondance mellem internationale tog og de vigtigste indenrigstog i Norge.
  • For at styrke jernbanerne foreslår vi oprettelse af en skandinavisk pulje af nattogs vogne, som ejes af de tre lande, og som leases til operatører, der kører nattog i og igennem vores lande, også sydpå til kontinentet. Dette kan sikre tidssvarende kapacitet fremover, fordi den eksisterende pulje af nattogs vogne er ved at blive gammel og utilstrækkelig.

Underskrevet af

Kjeld Allan Larsen, formand for Rådet for Bæredygtig Trafik (Danmark)

I Danmark støttes brevet af Vedvarende Energi, NOAH Trafik, Danmarks Naturfredningsforening, Klimabevægelsen i Danmark, Cyklistforbundet, Jyder mod overflødige motorveje, Bycycle Innovation Lab og Bedsteforældrenes Klimaaktion.

Christer Wilhelmsson, formand for Svenska Järnvägsfrämjandet

 


Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane (Norge)

I Norge støttes brevet av Naturvernforbundet, Besteforeldrenes klimaaksjon, Framtiden i våre hender og Natur og ungdom.