Der er udveje for transporten. Både ved at begrænse brug af biler og fly og ved at fremme brugen af alternative transportformer.

Video: Når klimahandling bremses – er transporten så meget anderledes end andre sektorer?

Rådet for Bæredygtig Trafik havde d. 24.4. 2025 indkaldt til oplæg og samtale om revision af Klimaloven med fokus på transporten (se herunder)

Klimaloven skal revideres, formentlig starter de politiske forhandlinger lige efter påske 2025 og kan afsluttes inden sommerferien. Så det er lige nu!

Transporten udgør ca. 1/3 af Danmarks klimabelastning, og det vil se værre ud, hvis vi regner den internationale transport med, og hvis vi medregner, hvad import af køretøjer betyder.

Modstand mod tilstrækkelig klimahandling og modstand mod strammere mål findes der i alle sektorer. 92-gruppen har netop ladet afslutte et studie, der lidt utraditionelt ikke har fokus på de grønne organisationers egne gode argumenter for mere klimahandling, men har fokus på den modstand, der findes derude mod 92-gruppens seks hovedkrav til revision af Klimaloven. Pointen er, at kender man modstanden, så er det lettere at justere sine argumenter og bedre ramme plet i klimakampen.

De to konsulenter, der har udarbejdet 92-gruppens studie, Amanda og Frederikke Veirum var på pletten til et møde hos Rådet for Bæredygtig Trafik, introducerede og lagde op til debat.

Konsulenterne har udarbejdet to dokumenter til offentlig brug:

Ganske kort: 92-gruppens seks anbefalinger til revision af Klimaloven