Pressemeddelelse:
Først skulle der etableres en kunstig ø, så der en dag kan græsse får. Nu skal fårepasserne have metro og motorvej og fårene bliver med tiden erstattet af boliger og erhverv derude. Processen har været en parodi, og målet er helt forkert: Kæmpe byudvikling – utrolig langt væk fra alting.
Som i adskillige årtier planlægges boliger og erhverv med ekstra behov for transport. Og hvad med klimakonsekvenserne i fasen med byggeri og under brugen?
Den foreslåede “Lynetteholmsskat” med prisstigninger for kollektiv transport og herudover en kæmperegning til københavnerne afslører måske en lille panik før lukketid. Dette vanvid bør stoppes!
Plads til byen andre steder
Ved at bygge langt ude i Øresund, hvor der ingen naboer findes, skabes der behov for megen ny transport, både under etableringen, men især i alle årene fremover. Arbejdspladserne vil tiltrække ansatte, der må rejse langt, og beboerne må rejse langt for at komme derhen de skal.
Der er ved at blive færdiggjort en letbane i Ring 3. Omkring letbanen er der plads til byudvikling, noget som borgmestrene omkring letbanen utallige gange har slået fast. Det forekommer som om at det er blevet til en kappestrid mellem Københavns Kommune og omegnskommunerne om at tiltrække sig den udvikling, der måske vil komme. I den strid er der ingen vindere.
Kollektiv transport over havnesnittet og til Refshaleøen
Tiden er kommet til at gentænke udviklingen af kollektiv transport i København. S-bane og letbane er efter vores opfattelse mere oplagte end mere metro. Og den østlige ringvej – der uden tvivl vil blive fortsat til Lufthavnen, bliver en generator for samlet set mere biltrafik i regionen. Det er den forkerte vej at gå.
Ingen samlet redegørelse for Lynetteholmens klimakonsekvenser
Bla. ved at opdele projektet i forskellige etaper, er det lykkedes at skabe et mega-projekt, hvor overblikket over klimakonsekvenserne både ved byggeri og bagefter er tabt i Øresunds tåger. Alle har kendt til endemålet, men behandlingen er opdelt – formentlig på et ulovligt grundlag. Overblikket over økonomi og klima er bevidst gjort svært. Og desværre har borgerinddragelsen været en parodi. Det skal der nok blive snakket om til kommunalvalget!
Takster i den kollektive trafik skal ikke bestemmes på den måde
Billetpriserne i tog, bus og metro er i forvejen høje og uigennemskuelige.
Der er behov for at styrke den kollektive trafik og begrænse biltrafikken i større byer, og der er nedsat udvalg og skrevet flere rapporter med netop det formål.
I den kommende tid vil taksterne og takstsystemet i den kollektive trafik være til analyse og debat. Alt tyder heldigvis på forenklinger. Den foreslåede særbeskatning for at skaffe penge til en kunstig halvø i Øresund virker meget ejendommelig.
>> Se den politiske aftale, der blev indgået fredag
>> Se hvad Rådet for Bæredygtig Trafik i øvrigt mener om Lynetteholm
>> Se hvad Alliancen Sæt Lynetteholm på Pause mener om projektet
Med venlig hilsen
Poul Kattler
Forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik