Giv motorvejslobbyisterne kamp til stregen

Debatindlæg i Politiken, d. 11.6. 2019

I slutningen af 2018 og begyndelsen af 2019 promoveredes en række trafikudspil fra den daværende regering, Socialdemokratiet og Dansk Industri Transport, som alle lagde op til voldsom udbygning af den danske vejinfrastruktur i form af de uundværlige vip-projekter. Seneste udspil er Danmarks lufthavnes trafikudspil i samarbejde med luftfartens brancheorganisation DI Transport; ’Vi binder Danmark bedre sammen’. Her lobbyes ikke blot for udvidelse af lufthavnenes kapacitet, specielt i Københavns lufthavn, men samtidig omtales de samme biltrafikgenererende vejinfrastrukturprojekter som helt nødvendige tiltag for flytrafikkens vækst.

LISTEN OVER vip-projekter omfatter bl.a. en midtjysk motorvej, Kattegatforbindelsen, en havnetunnel i København, en ring 5 på Sjælland, ’færdiggørelsen’ af fingerudbygningen af motorveje mod København og en 3. limfjordsforbindelse. DI Transport med Michael Svane i spidsen skal – som Danmarks mest indflydelsesrige lobbyist inden for transportbranchen – have kamp til stregen i sit virke for klimabelastende infrastrukturudbygning.

Såfremt vi mener det alvorligt med bekæmpelse af klimatruslen, så skal disse projekter ikke se dagens lys.

De skal allerhelst skrottes eller i det mindste udskydes, til vi med sikkerhed har udviklet en teknologi på transportområdet – til lands og i luften, som ikke fortsat bidrager til akkumulation af skadelige klimagasser. Så spørgsmålet til de gamle og nye FT-medlemmer lyder:

Vil I som en væsentlig bestanddel af klimakampen gå ind for et moratorium for udbygning af motorveje og lufthavne?

>> Se artiklen som den så ud i avisen