På trods af offentlige protester fortsætter brugen af palmeolie blandet op i Europas diesel fortsat uformindsket.
Europæere spiser i stigende grad mindre og mindre palmeolie og i stedet forbrænder vi det i stigende grad i biler og lastbiler. Sidste år blev 65% af al palmolie importeret til EU brugt til energi. Rekordmeget, nemlig 53% af al palmeolieimporten blev brugt til at lave biodiesel til biler og lastbiler – og 12% til at producere elektricitet og til varme, også en ny rekord. Palmeolie, der blev brugt til biodiesel, voksede igen, og fra 2017 til 2018 med 3% – mens brugen af palmeolie til fødevarer faldt markant med 11%.
Disse er den chokerende viden fra nye data fra OILWORLD, industriens reference for vegetabilske olier markeder, der blev udgivet i dag af den europæiske vagthund for biobrændstoffer Transport & Environment (T&E). Palmolie er kendt for at være en vigtig driver for ødelæggelsen af regnskove og dyreliv.
Laura Buffet, fra T&E, siger: “Det er en tendens over mange år, der desværre bliver værre hvert år. Det viser med stor sikkerhed, at skovrydning forårsaget af dyrkning af palmeolie i Europa primært er drevet af biobrændstofpolitikken.”
Samlet set brugte EU over 4 millioner tons rå palmeolie til at producere biodiesel i europæiske bioraffinaderier i 2018. Men landene importerede yderligere 1,2 millioner tons palmeolie biodiesel raffineret uden for EU. Som følge af ophævelsen af anti-dumpingtolden på indonesisk palmeolie diesel og argentinsk sojadiesel, er importen af raffineret biodiesel tredoblet fra 2017 til 2018 – hvor palmeolie og soja udgør omkring 86% af al import af biodiesel.
Tallene viser også, at EU i 2018 brugte 4,2 mia. Euro til at importere disse to af de vigtigste drivkræfter for skovrydning, til sammenligning bruger EU-institutionerne 3,4 mia. Euro over seks år for at beskytte naturen.
I en epokegørende beslutning sidste måned karakteriserede EU brugen af palmeolie til energi som uholdbar (med nogle tvivlsomme undtagelser) og skal udfase den frem til 2030, startende i 2023. En koalition på 18 ngo’er på tværs af 9 europæiske lande, herunder T & E, har kørt kampagne for at få udfasningen på plads. EU har også gjort det klart at lande ikke længere er forpligtede til at bruge fødevarebaserede biobrændstoffer efter 2021 for at opfylde landenes klimamål. Medlemsstaterne udarbejder nu love for gennemførelse af direktivet om vedvarende energi II og kan udfase fødevarebaserede biobrændstoffer allerede i 2021.
Laura Buffet siger: “De nationale ministre er nødt til at stoppe vanviden med at forbrænde mad i biler og lastbiler. Alle vegetabilske olier har en relation med brugen af palmeolie og er derfor i praksis indirekte forbundet med ødelæggelse af regnskoven. Vi opfordrer EU-regeringerne til i det mindste at udfase palmeolie og alle vegetabilske oliebaserede biobrændstoffer startende i 2021. ”
På produktionssiden har palmeolie høstet markedsandel fra indenlandske afgrøder, og tegner sig for 81% af nedgangen i rapsfrø biodiesel i 2018. Dette fremhæver den årti lange udvikling: biodieselproduktion med palmeolie tegnede sig for størstedelen af væksten i EU’s biodiesel produktion. Spanien, den største producent, producerer 43% af EU-produceret biodiesel fra palmeolie. Spanien, Italien og Holland udgør tilsammen 82% af EU’s produktion af palmeolie biodiesel i 2018.