Mens vi venter med frygt og bæven på næste rapport om en mulig Kattegat forbindelse, så tager Enhedslistens Mai Willadsen bladet fra munden i dette indlæg i Altinget d. 25. maj. Hun skriver bl.a.:
“Infrastrukturberegningerne medregner ikke tabet af natur eller alternative løsninger på trængslen. Og det er fuldstændig tosset.
For vi har brug for en retfærdig trafikpolitik – som tager udgangspunkt i høj tilgængelighed, lav pris, og som i langt højere grad tilgodeser alle. Vi kan få meget kollektiv transport, samkørsel, delebilsløsninger og hjemmearbejdsløsninger, for de minimum 110 milliarder kroner broen på nuværende tidspunkt står til at koste.
Alt sammen tiltag, der nedbringer trængslen, CO2-forbruget og skaber kollektive løsninger alle kan benytte. Det vil skabe bedre dækning med den kollektive transport, som både er grøn og gavner dem, der ikke har råd til en bil.
Det er en bunden opgave at tænke klogt om det tilbageværende CO2-budget. Kattegatbroen vil alene i anlægsfasen øge den danske udledning med tre millioner tons CO2. Med følger også en stigning på over 17.000 daglige ture mellem øst og vest Danmark.
Hvis vi skal reducere vores klimaudledning med 70 procent i 2030, så er den nemmeste måde at gøre det på at anvise nye og andre handlemuligheder. Hver gang vi reducerer en biltur, har vi sparet miljø, klima og infrastruktur for belastningen.”
Og videre:
“Kattegatforbindelsen vil blive næsten tre gange så lang som Storebæltsbroen med nye motorveje i begge ender. Det, mener jeg, er fuldstændigt tonedøvt. For klimaforskerne er ikke bare enige om, at vi skal reducere vores udledning. De er enige om, at vi skal reducere den her og nu.”