Nye NightJet liggevogne lover godt

Tidligere i år begyndte der at rulle nye liggevogne hos østrigske NightJet. Det drejer sig om ombygning af 22 tidligere siddevogne (kupé-vogne) fra 1990’erne som er blevet overtallige efter at ÖBB indkøber nye RailJet vogne. Vil du forstørre billederne, så klik på dem.

Udover hermed at øge bestanden af liggevogne, er det med de nye liggevogne også muligt at udrangere nogle af de ældste fra flåden. De nye liggevogne viser også hvordan liggevognene i den helt nye generation (33 nye hel-tog) kommer til at se ud. De første indsættes til Italien fra køreplansskiftet i december 2022.

Udvendig er det svært at se at det er en ny type. På kupé-siden har man en chance og skal kigge godt efter. Øverste 1/3 af vinduerne er afblændet indefra.

Kupeerne er lavet med fire senge, med et sengebord fast monteret mellem senge-parrene. Det er de fast monterede senge, der fylder på en måde, så vinduerne er blændet den øverste tredjedel.

Og se måske også denne lidt mere udførlige anmeldelse af kupeen (dog med ældre type dørlås).

Lydisoleringen er fin, man kan ikke høre noget fra nabo-kupeerne eller fra gangen, som ellers har været et problem for de eksisterende liggevogne.

Sengene i øverste etage virker ved første blik lidt små (og er ikke helt rektangulære), men det går såmænd udmærket. Ryglænet i nederste etage er virkelig ikke meget bevendt, men man kan arrangere sig med puder og tæpper, så der er lidt rygstøtte. Madrasserne er desværre al for hårde (som altid i denne kategori senge i nattogene). Soveretningen er (som noget nyt) med hovedet i vinduessiden (hvor bordene også er).

Trappen er af nyt, forbedret design med bredere trin (gør ikke av at gå på) og er sat af vejen på indersiden af døren, der i åben stand hægtes fast til højre, nederste seng. I nat-tilstand anbringes trappen opad bordet i øverste etage.

Der er to gardiner, både et net-gardin og et mørkelægningsgardin. Betjeningspanel for lys, lyd, ventilation er i fodenden af den venstre, nederste seng. Keycard betjent dørlås, men det var noget kikset ikke installeret i den vogn, som anmelderen benyttede (Hamborg-Innsbruck).

Helt kikset er sengelamperne, der lyser lige i hovedet på en. Hvad er der mon galt med de klassiske sidemonterede sengelamper? Betjenes ved stikkontakt og usb-lader, som ses til venstre i billedet.

Der er god plads til bagage under sæderne, men også plads over sidegangen. Det bør tilfredsstille de fleste behov for fire rejsende.

Her ses stigen monteret ud på aftenen, og det fremgår at godnat øl også fint kan nydes i øverste køjer. Der er kommet større udvalg af catering fra pantry, både varme og kolde retter. Og så er der velfungerende Wifi. Ventilationen fungerer fint.

Lys og venlig korridor. Vognene er udstyret med cykelmedtagning (til tre cykler) i enden bag fotografen hvor pantry også befinder sig. I den anden ende en handicapkupé og to toiletter (hvor billedet peger). Det ene toilet er et stort handicaptoilet.

Cyklerne hænges op efter at bagagen er taget af. Der er lidt knebent med plads i den ende, hvor cyklerne skal ind.

Det er mest tydeligt hernede at indretningen af vognen er en anelse improviseret. Det er ligesom at cyklerne har fået noget plads, der “er til overs” bag pantryet.

Men alt i alt en glimrende oplevelse. Tillykke til NightJet og passagererne for disse nye liggevogne. Det lover godt for fremtiden i den “billige ende” af sengekategorierne.