Det er da sygt, at blikdåserne skal ødelægge vores bymiljøer, forårsage trængsel og øget dødelighed

Står vi med selvkørende biler overfor en revolution af den gode slags i trafikken?

Nej, siger Leif Kajberg, næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik.

Passiviteten over for det stigende antal biler – uanset om de er selvkørende, dronebaserede, eldrevne, kører på brint, “miljøvenlige” etc. – er en helt forkert kurs i transportvisioner og i infrastrukturplanlægning. Niels Enrum slår ned på dette i en klumme i Information 15. februar. Her efterlyser han el-taxier og undrer sig over en træg og gumpetung taxibranche, som ikke synes særligt påvirket af debatten om den grønne omstilling.

Enrum hæfter sig dog også ved noget positivt:

“I København overhalede cyklerne i fjor antalsmæssigt bilerne, så der i september kørte flere cykler end biler. Succesen med at investere i bedre forhold for cykeltrafikken kan bystyret være stolt af. Men bilkøerne viser, at problemerne ikke dermed er løst. Tværtimod vil hovedstadsområdets trafiktrængsel ifølge Trængselskommissionen blive næsten fordoblet frem til 2025.” Og det er naturligvis her, man skal sætte ind. For det er da sygt, at blikdåserne, sundhedsskadelige som de er, stort set alle sammen (salget af ”miljøvenlige” elbiler er jo gået helt i stå), skal ødelægge vores bymiljøer og forårsage trængsel, luftsvejslidelser og øget dødelighed.

>> Læs videre i klumme fra 2. marts