De flere biler fordrer udbygning af indfaldsveje til de store byer. Elbiler eller ej, de mange ekstra biler medfører mere biltrafik. Foto: Poul Kattler

Alle danske betaler gevaldige tilskud til mængder af elbiler – og antallet eksploderer

NOAH og Rådet for Bæredygtig Trafik viser i et nyt notat (13.10. 2025) at bilbeskatningen er blevet helt til rotterne. Oprindelig ønskede politikerne at sætte fart i salget af elbiler ved bl.a. at fjerne registreringsafgiften. Det er lykkedes til fulde og successen er desværre kommet med en høj pris.

Biltrafikken er gennem mange år eksploderet – især på grund af disse massive afgiftslettelser. Denne udvikling vil fortsætte, hvis Folketinget ikke indfører højere bilafgifter. Prognoserne viser omkring 3,8 millioner biler i 2035, hvis politikken ikke ændres. Det er op mod 1 million flere end i dag.

Vi mener derfor at bilbeskatningen må genoprettes både af hensyn til miljø, trængsel, parkeringsbelastning og samfundsøkonomi. Det bør f.eks. være slut med, at de fleste elbiler ikke betaler registreringsafgift og derfor end ikke bidrager til at betale de omkostninger, som de påfører samfundet.

De indtægter, som samfundet har mistet alene i registreringsafgift, forventes i 2025 at blive ca. 19 mia. kr. sammenlignet med 2007. Hvis man sammenligner afgiftsbeløbet for perioden fra 2008 og frem til 2025 med afgiftsbeløbet i 2007, har samfundet – i løbende priser – fået reduceret indtægten fra registreringsafgiften med 167,7 mia. kr.

Dette afgiftstab er opstået på grund af generel nedsættelse af registreringsafgiften siden 2007 (for alle biler) samt afgiftsfritagelsen for næsten alle elbiler. Afgiftstabet har endda fundet sted samtidig med, at der er sket en kraftig forøgelse af bilsalget og størrelsen af bilerne, og i en periode (bortset fra enkelte år), hvor mange borgere  har fået flere penge at købe for.

Vi betaler allesammen til denne elbil fest. Er det en kæmpe succes for klimaet? På papiret måske. Men i realiteten ikke, dels køres der meget mere i alle biler, dels er elbilerne slet ikke så klimavenlige, som det kan se ud til. Dertil kommer udbygning af motorveje og broer, som tegner sig som en logisk konsekvens af de flere biler og flere kørte kilometer.

>> Læs hele vores notat og åbne brev til Transportudvalget