Elon Musk’s tech-eventyr ikke til gavn i trafikken

Boganmeldelse af Road to Nowhere: What Silicon Valley Gets Wrong about the Future of Transportation skrevet af Paris Marx

Af Dominique Routhier, bragt i dagbladet Information d. 19.8. 2022

Hvis man spørger den Canadiske techkritiker, Paris Marx, som er vært på den populære podcast Tech Won’t Save Us samt aktuel med denne bog , så er flere dyre elbiler som Tesla ikke vejen frem mod en grønnere fremtid, snarere tværtimod. Her er et par highlight fra anmeldelsen:

Det er sandt, at elbilen over hele sin livscyklus udleder færre drivhusgasser end dens fossile medtrafikanter. Men det enøjede fokus på den enkelte elbils relative klimamæssige fordele overser en lang række mindre flatterende aspekter af elbilsproduktionen, som Paris Marx opregner i bogen. Her taler Paris Marx ikke bare om børnearbejdet i minerne i Congo, udplyndringen af naturressourcer i tidligere koloniserede lande, de skadelige miljømæssige konsekvenser af batteriproduktionen eller de risikofyldte arbejdsforhold for ansatte i industrien, men også om det simple faktum, at der allerede findes mere grønne former for transport: gå, cykle, sporvogn, metro, bus, tog, dén slags.

Trafikdøden distribueres med andre ord rundhåndet langs eksisterende sociale skillelinjer, lokalt såvel som globalt. Mens nogle børn trygt sidder på bagsædet af Tesla’en og ser Gurli Gris eller Gilmore Girls på vej til Steiner-børnehaven eller privatskolen, mejer skrotningsdygtige benzinslugende personbiler rask væk skolebørn og andet godtfolk ned – tusindvis dagligt – i det såkaldt Globale Syd, hvor, som Paris Marx fremhæver, ikke mindre end 93 procent af alle verdens trafikdrab finder sted (selv om kun cirka 60 procent af alle verdens biler findes her).

Og

Silicon Valleys fortælling om, at dens teknologier er neutrale, er hvad Marx kalder en »eliteprojektion«. Teknologierne, der udvikles, i dette tilfælde den selvkørende elektriske privatbil, afspejler elitens ønsker og behov frem for alt. Musk og andre techmilliardærers private ønsker og behov er ikke nødvendigvis forenelige med de demokratiske idealer, der foregøgles det købestærke Tesla-segment. Hvis alle havde en bil ville ingen jo kunne komme frem i trafikken. Fri mobilitet og trafiksikkerhed er for dem, der kan købe sig adgang til den.

>> Læs hele anmeldelsen

Foto: Wikipedia