Udvidet NightJet Zürich-Hamburg også til København

– Skandinavisk link

Åbent brev til SBB og ÖBB, formuleret på engelsk, her oversat til dansk

Kære Armin Weber (SBB) og Kurt Bauer (ÖBB)!

Fra dansk Back-on-Track er vi glade for at iagttage den beredvillighed, som de schweiziske myndigheder viser, når de vil forbedre nattogsnettet fra Schweiz til flere nye destinationer.

Set fra et dansk og svensk perspektiv er en ny NightJet fra Zürich til Hamborg interessant, hvis den kunne forlænges til København.

Det er muligt, hvis nattoget kører nordgående 1½ time før den eksisterende NightJet, det vil sige en afgang fra Zürich omkring kl. 18.30, og vil Hamborg give en tidlig ankomst kl. 6:22 og en ankomst til det sidste stop i København ca. kl. 11:00 (med korte stop i Slesvig (med korrespondance til Flensborg), Kolding, Odense og Ringsted).

Og nattoget kunne løbe sydgående fra København ca. 18:30 for at vælge passagerer fra Ringsted, Odense, Kolding, Slesvig og Hamborg Hbh. I så fald kan toget samle passagerer i Hamborg omkring kl. 23.00 og giver dermed Hamborg en senere forbindelse til Rhindalen, Basel og ankommer til Zürich omkring kl. 11.00. Det er 2 timer efter den eksisterende NighJet.

Vi formoder, at dette ikke er en helt ny idé for nogen af ​​jer. Men da de schweiziske ambitioner nu er offentlige, ville vi føle det akavet ikke at gøre opmærksom på det fra vores side.

Der er ingen modsætning mellem den skandinaviske forbindelse og den schweiziske ambition om at tage et andet tog til Berlin og Prag.

Det er sandsynligvis heller ikke en overraskelse, at den skandinaviske ambition også vil omfatte en anden gren af ​​en Copenhagen NightJet, som kunne tage passagerer fra / til Münich og evt. videre.

Nedenfor bringer vi, hvad vi har observeret fra SBB om denne sag.

Med venlig hilsen
Back-on-Track, Danmark (repræsenteret af Poul Kattler)

>> Se det originale brev, der er sent per e-mail til Armin Weber og Kurt Bauer med kopi til DSB d. 20.10. kl. 18.00.

Nyheder fra SBB:
– Den 15. september 2020 meddelte SBB og ÖBB, at de vil udvide Nightjet-netværket sammen med snart flere forbindelser fra Schweiz.

– Vi har bemærket SBB’s og ÖBB’s pressemeddelelse om udvidelserne her.

Dette inkluderer:
– Fra december 2021: Ny Nighjet Zurich-Amsterdam, rullende materiel vil blive lejet af RDC Asset GmbH.

– Fra december 2022: En ny linje fra Zürich til Hamborg og Berlin, tog deles, så der bliver en ny forbindelse til Leipzig (endelig destination Berlin) og Dresden (slutdestination Prag).

– Eventuelt startende 2024: Nye Nighjets Zürich-Rom og Zürich-Barcelona.

Finansiering: den nye CO2-lov i Schweiz forudser en klimafond med maks. 30 mio. Schweiziske franc pr. år for at fremme international jernbaneservice inklusive nattog. Denne finansiering ville støtte SBBs planer om udvidelse af nattog.