Skatterabat til plug-in hybrid biler fortsætter

Trods overvældende dokumentation om det helt håbløse i kalde plug-in hybridbiler grønne, så ændres skattebegunstigelserne i praksis ikke efter forhandlinger mellem regeringen og støttepartierne.

Afgiftsrabatten kostede i 2021 i gennemsnit 195.800 kr. per bil, og det satte salget i vejret, så samfundet har i 2021 smidt otte milliarder efter disse ikke-grønne biler. De stærke argumenter mod plug-in hybrid bilerne fik i april 2022 støttepartierne til at få skatteminister Jeppe Bruus til forhandlingsbordet. Det endte dog med et flop, og kun en lille stramning om firmabiler blev introduceret samt løfte om en genforhandling i 2023. Ændringerne af aftalen skønnes samlet set ikke at have betydning for CO2-udledningen i 2030. Det fremgår af aftaleteksten.

“Regeringen og dens støttepartier havde en gylden mulighed for at rette op på fortidens fejl, da de i april begyndte forhandlingerne om at justere den udskældte bilaftale. Men den chance har de nu forpasset” skriver dagbladet Information i sin leder d. 30.6.

Information fortsætter: “Men netop derfor er den store overraskelse, at støttepartierne er gået med til at viderføre rabatten. I dagens avis omtaler Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, det som “håbløst”. Det har han ret i, og det er helt uforståeligt, at hans parti og de øvrige støttepartier alligevel har valgt at fortsætte med at understøtte udbredelsen af de klimaskadelige hybridbiler.”

Fordelingen af drivmidler for nye indregistrerede biler jan-okt 2022. Diesel: 11%, Benzin: 47%, El: 18%, Plug-in Hybrid: 24%

>> Læs artiklen i Information (bag betalingsvæg)

>> Følg med i fordelingen af solgte nye biler (bilimportørerne)