Læserbrev i Sjællandske af Leif Kajberg, Rådet for Bæredygtig Trafik
Det er forstemmende at iagttage Vordingborg-borgmester Mikael Smeds stunt i debatten om de lukningstruede busruter. Endnu engang disse ørkesløse diskussioner om busbetjening contra »dyre« lokalbaner.
Er det nu blevet socialdemokratisk politik at nedlægge jernbaner? Eller vil man – som folketingsmedlem Rasmus Horn Langhoff (S) – en visionær jernbaneudvikling, der udvider lokalbanernes betjeningsområde?
For borgmester Smed er det åbenbart helt o.k. at demontere dele af det sjællandske skinnenet og fremskynde stagnation og fraflytning i de ramte lokalsamfund. Den politiske boss i Gåsetårnsbyen kører et underligt sololøb, når han i berettiget frustration over, at regionen vil svinge kniven over lokale busruter, deriblandt 660R mellem Vordingborg og Stege, pludselig falder over Tølløsebanen og Østbanen på Stevns. Verbale manøvrer, der oser af, at han ikke har fået sat sig ordentligt ind i tingene, og som røber ukendskab til lokalbanernes tilskudsmekanik.
Hvad siger partifællerne?
Men hvad mener Smeds partifæller i byrådet. Retter de bare ind og aflirer bossens udfald? Og hvad mener de to venstrefløjsrepræsentanter?
Er Smed mon i øvrigt klar over, at ca. otte kilometer af Tølløsebanen er blevet sporfornyet i 2016 – til en udgift på omkring 50 mio. kroner. Skal man bare se bort fra denne investering, betalt af skatteborgerne, for at redde et par buslinjer? Et vanvittigt ressourcespild, der vil give genlyd i medierne og få folk til at ryste på hovedet. Mikael Smed er for øvrigt er medlem af Movias bestyrelse.
Havde Smed søgt lidt forudgående konsultation hos borgmesterkolleger i nabokommuner, ville han af Sorøs Gert Jørgensen formentlig få skåret ud i pap, hvor fatale konsekvenser en nedlæggelse af Tølløsebanen ville få for den nordlige del af Sorø Kommune.
Stop nu den misforståede og destruktive abekastning. Det burde være muligt gennem konsultationer med landspolitikere og Folketingets transport- og boligudvalg at finde frem til en mere gennemsigtig og konsolideret tilskudsordning, der holder hånden under den vitale busdrift, og som præcist fastlægger den økonomiske ansvarsfordeling. For selvfølgelig er det hul i hovedet at hægte egnsbyer og gamle købstæder som Skælskør og Stege af busnettet. Men ikke mindre sygt ville det da være, hvis Stevns mistede sin lokalbane, bare fordi en nabokommunes borgmester luftede en kreativ idé på et løsagtigt vidensgrundlag.