Direkte tog fra København er ankommet til Herning og gemmer sig mellem lokaltogene.

Sæt strøm over banen til Struer og Frederikshavn

Åbent brev til ministeren – bevarelse af direkte togforbindelser Struer – København

Rådet for Bæredygtig Trafik opfordrer Transportministeren og Folketingets Transportudvalg (TRU) til at bevare og fremtidssikre direkte togforbindelser mellem Struer og København/Hovedstaden. 

Det er essentielt, at denne strækning bliver elektrificeret med køreledninger. Batteridrift er fint på lokalbanerne, men på jernbanestrækninger, der spiller en vigtig rolle i togtrafikken på tværs af landsdelene, er elektrificering som på andre hovedstrækninger i Danmark nødvendig, som tidligere besluttet.

Elektrificeringsprogrammet for jernbanerne siger strøm i luftledninger både Vejle – Struer og Aalborg – Frederikshavn. Der er skrevet kontrakter på opgaverne med firmaerne Aarsleff og Siemens. 

Alligevel har politikerne rystet på hånden, og nogle vil nøjes med batteritog og togskifte (Vejle). Det er super sejt gået, når lokale har samlet sig i Struer og andre byer og protesteret mod at de direkte tog vil forsvinde, hvis der ikke gøres noget. Vi har brug for de lokale stemmer i debatten.

Men vi må sigte mod at skabe de rigtige vilkår for, at vi i fremtiden kan få grønne tog og attraktive direkte togforbindelser. Og der skal desuden køres banegods med strøm på disse strækninger.

Det var infrastrukturaftalen (2021), der afbrød elektrificeringsprogrammet og indstillede (men ikke besluttede) batteritog på banen de to steder. 

Men DSB-rapporten fra 31.10.2024 peger på luftledninger ophængt over skinnerne som den bedste løsning. 

Køreledninger til både Struer og Frederikshavn er afgørende for banegods. Havnene i Hirtshals og Frederikshavn bliver kun europæiske HUBS for banegods, hvis der er ledninger over sporene til Frederikshavn.

Med venlig hilsen

Leif Kajberg, sekretær, Rådet for Bæredygtig Trafik 

Poul Kattler, forperson, Rådet for Bæredygtig Trafik

Det åbne brev er også sendt til udvalgte dele af pressen, især i Jylland, og er blevet ledsaget af forslag til yderligere tekst / citater fra RBT.

Fra ministeren er nu set:

Frem til udgangen af 2030 vil DSB køre direkte til Struer