Debatindlæg i Klimamonitor d. 16.1. 2024
Af Knud Anker Iversen, Medlem af Rådet for Bæredygtig Trafik og John Gade, overlæge og bestyrelsesmedlem i Rådet for Bæredygtig Trafik.
De to skriver at der kan høstes hurtige CO2-gevinster ved en målrettet indsats i forhold til transportområdet. Og siger bla.: En øjeblikkelig gevinst er at sænke hastigheden på motorvejene. Ikke overalt, men de steder hvor der er en sidegevinst, som kommer støjplagede naboer til gavn. CO2-udslippet falder med cirka 15 procent når man går fra 110 til 80 km/t ligesom en hastighedssænkning vil have markante støjreduktioner til glæde for naboerne. (…) En lavthængende frugt er at sætte motorvejsudbygningen på hold.
Og videre: Vi er glade for at vores transportminister bakker op om roadpricing, men vi er ikke enige i, at det skal vente mange år med implementering. (…) Det ærgrer, at man ikke – som ellers planlagt – også høster erfaring med hvordan et startgebyr vil virke. Dette kunne indbyde bilejeren til at overveje en ekstra gang, om turen til fitness på 2 km eller på arbejde kunne klares på cykel.
I det hele taget er der lavthængende frugter at hente ved meget bastant at kæmpe for at cyklen kommer tilbage som danskernes transportmiddel i hverdagen. Der er flere håndtag som transportministeren kan tage fat på, for eksempel kunne et befordringsfradrag for cykling under 24 km være et stort incitament.