Indlæg i Infrastrukturmagasinet 3.12. 2024 af Poul Kattler, forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik.
Vi skal have flyttet såvel persontransport som godstransport væk fra landevejen, over på skinner. I sidste nummer af Infrastrukturmagasinet fortalte Christian Alexandersson fra ”Europasporet” at der nærmest kun er én løsning på øget jernbanekapacitet over Øresund. Nemlig en vældig dyr og miljøbelastende tunnel mellem Landskrona og København. Vi deler målet om mere kapacitet for jernbanen, men Alexandersson overser en oplagt mulighed.
Der er flere mulige løsninger oppe at vende i forhold til en ny fast forbindelse mellem Østdanmark og Skåne i Sverige: En bro eller måske en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, sænketunnel mellem Landskrona og København og en Metro forbindelse mellem Malmø og København som forlængelse af M5. Er det den rigtige måde at forvalte penge, ressourcer og klima på? Gevaldige nye store infrastrukturprojekter, når vi har en bro i forvejen.
Øresundsbroen har sine begrænsninger, især på jernbanedelen, også selvom der kommer nyt signalanlæg. Det bliver ikke mindre af at svenskerne gerne vil sende mange flere godstog over Øresund, når Femernforbindelsen åbner.
Der er kapacitetsmangel fra brohæftet i Kastrup over Amager mod Vigerslev. I Sverige er der også flaskehalse i landanlægget. Der er godkendte projekter på udvidelse af Københavns Lufthavn Station med to ekstra spor og ekstra spor i røret ved Tårnby Station samt overhalingsspor i Sydhavnen. Det nye signalsystem, som kommer, vil betyde at togene kan køre tættere på hinanden. Det er godt. Godstogene har man også tænkt på at gøre længere, og det er også godt. Indtil nu har broen ikke givet kapacitetsproblemer. Men der vil stadig være begrænsninger. Fire spor hele vejen fra Sverige til Sjælland må på sigt være det rigtige, når der også skal mere godstransport over på tog. Så øget jernbanekapacitet kan opnås på en anden måde end med en ny forbindelse som Europasporet.
Vi i Rådet for Bæredygtig Trafik vil helt væk fra nye mega-projekter, som ikke kan undgå at blive enormt dyre, ressourcekrævende og klimabelastende. Derfor foreslår vi at tænke i helt andre baner. Biler og lastbiler er noget af den mest ressourcekrævende transportform, der findes. Det fylder, støjer og er meget CO2 belastende, også selvom det bliver mere og mere elektrificeret. Lastbilkørsel skal mere eller mindre stoppes på den svenske side af Øresund. Derfor foreslår vi – udover forbedrede landanlæg – at lade to af vejbanerne på broen og i tunnelen erstattes af skinner, så der kommer tog i to etager på højbroen og så indsnævre bildelen til kun to vejbaner i alt, en i hver retning, måske med 80 km/t med de nødspor, der kræves af hensyn til sikkerheden. Man kunne herefter lade passagertog køre på øverste dæk på broen, hvor det bedre er muligt at nyde udsigten!
Tanken om at lave motorvej om til jernbane er utraditionel og Rådet for Bæredygtig Trafik ser ikke lige nu et politisk flertal for den løsning. Tvært imod er der i Infrastrukturplan 2035 lagt op til endnu mere motorvej. Men på et eller andet tidspunkt vil politikerne konkludere, at det var en forkert beslutning. Vi kan skubbe på!
>> Se video om begrebet “sufficiency” eller på dansk “nok er nok” fra et møde 9.1. 2025 med Toke Haunstrup Bach Christensen fra AAU om dette emne.