Danske emissioner fra international transport skal ind i ny klimalov

Rådet for Bæredygtig Trafik har sammen med en stor gruppe organisationer samlet i 92-gruppen i et notat givet regering og Folketing anbefalinger til hvad en ny klimalov skal indeholde. Klimaloven skal fornys i 2025, og senest har Klimarådet kommet med nogle anbefalinger, som RBT har kommenteret.

Notatet rummer anbefalinger til et ambitiøst 2035 mål. Der står bl.a.:

I dette genbesøg af klimaloven skal der fastsættes et ambitiøst 2035-mål. En forudsætning for dette mål er, at det som minimum ikke skal være mindre ambitiøst end det seneste fastsatte delmål, da dette ville forbryde sig mod Parisaftalens princip om no backsliding. Vi mener, at Danmark har alle forudsætninger for selvfølgelig at hæve ambitionerne betragteligt. Vi anbefaler derfor, at målsætningen om reduktion af drivhusgasudledningerne i 2035 sættes til 90% sammenlignet med 1990. Det vil være nødvendigt for, at Danmark bidrager tilstrækkeligt til Parisaftalen og 1,5 gradersmålet. Det skal ses i sammenhæng med vores anbefaling om, at Danmarks mål for klimaneutralitet fremrykkes til 2040, og at målet for 2030 bliver opjusteret til 80%. Med en lineær reduktionssti fra 80% i 2030 til klimaneutralitet i 2040, lander man på 90% reduktion i 2035.

Desuden er det vores klare anbefaling, at de nye mål ikke bliver et punktmål som nu, men bliver opstillet til at følge et CO2e-budget. Dette vil sikre, at reduktionerne sker i tættere overensstemmelse med klimavidenskaben og for at undgå for stor afhængighed af usikre virkemidler, såsom umodne teknologier. Det flugter desuden med EU’s 2040-mål, hvor man lægger op til, at 2040-målet delvist skal følge et CO2e-budget.

Nye reduktionsmål for udledninger udenfor Danmarks grænser 

Regeringen har i sit regeringsgrundlag bebudet, at den vil se på den internationale klimaeffekt, der følger af dansk eksportteknologi og tjenesteydelser. Det taler ind i et bredere politisk kald på en større og bredere forståelse af Danmarks klimaansvar, hvor vi ikke blot ser på territoriale udledninger. En sådan revidering er nødvendigt, hvis Danmark skal løfte sit reelle klimaansvar i kampen mod klimakrisen. For Danmarks klimaaftryk er langt større, end hvad der  er indregnet i den nuværende klimalov. Indtil nu har den globale søjle i Danmarks reduktionsindsats bestået af en særskilt global strategi og afrapportering uden bindende mål og klare pejlemærker. Danmarks massive globale CO2-aftryk taget i betragtning, er det ikke tilstrækkeligt alene med en juridisk forpligtende reduktionsindsats i forhold til Danmarks territoriale udledninger. En mere effektfuld og ambitiøs klimalov bør tage udgangspunkt i at reducere alle de udledninger, som Danmark er ansvarlig for og har kontrol over. Det er helt i tråd med Klimarådet, der i deres statusrapport fra 2024 skriver, at der bør sættes mål og pejlemærker for vores betragtelige globale udledninger, fordi Danmark har gode muligheder for at påvirke udledningerne udenfor landets grænser. (…)

Reduktion af Internationale transport-emissioner

Emissioner fra international transport har siden Kyoto-aftalen primært været overladt til FN’s organisationer for søfart (IMO) og luftfart (ICAO), og er således ikke medregnet i nogen af medlemsstaternes udledninger. Mangel på konkret og ambitiøs handlekraft i begge organisationer har i praksis betydet, at der ikke er sket effektiv klimahandling på den internationale transport, der nu er langt bagefter mange andre sektorer. Af samme grund har EU i stigende grad taget det på sig også at bidrage til omstillingen af disse sektorer og gennemført regulering, der helt eller delvist omfatter disse internationale transport-emissioner af både kvotehandelssystemet (ETS) og specifikke brændstofkrav. EU reguleringen er dog i sig selv ikke nok til at sikre at den internationale transport når netto-nul udledninger.

Dermed er det problematisk at de internationale transport-emissioner ikke er omfattet af klimaloven, og det medfører manglende helhedstænkning i den grønne omstilling i Danmark, eksempelvis i prioritering af begrænsede bæredygtige brændstoffer. Klimarådet har så sent som i august 2024 eksplicit anbefalet, at de internationale transport-emissioner medtages under klimaloven enten integreret i de eksisterende mål eller som et separat mål. Lande som Storbritannien har allerede taget en politisk beslutning om at inkludere international transport i deres klimalov.

Vi anbefaler, at Danmark tager ansvar for de internationale transport-emissioner, og sætter et 2035 reduktionsmål på 80% sammenlignet med 2020. Målet bør opgøres på baggrund af flybrændstof tanket i Danmark samt 50% af brændstofforbrug i forbindelse med havneanløb i Danmark (som opgjort i EU ETS).

>> Se hele notatet fra 92-gruppen med anbefalinger til genforhandling af Klimaloven

>> Debatindlæg blev optaget i Politiken om vores anbefalinger

Disse står bag notatet:

Mellemfolkeligt Samvirke
Rådet for Bæredygtig Trafik
Klimabevægelsen
CARE
Sex & Samfund
Greenpeace
Nyt Europa
Oxfam 
Danmarks Naturfredningsforening
Rådet for Grøn Omstilling
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
IWGIA
Verdens Skove
Natur & Ungdom