Foto: ÖBB

Netværket Back-on-Track byder nye nattog velkommen

Pressemeddelelse (oversat fra engelsk):

Netværket Back-on-Track byder nye nattog velkommen og går ind for et pan-europæisk netværk af nattog

Den 11. december fejrer vi tilbagekomsten af ​​det længe ventede nattog, der forbinder Berlin og Paris. Samme dag kører der nyt nattog mellem Bruxelles og Berlin, og helt nye nattogsvogne vil komme i drift på ruterne Hamborg-Wien og Hamborg-Innsbruck. Næsten samtidig vil Frankrig genstarte et nattog, der forbinder Paris til Aurillac (i det centrale Frankrig), 20 år efter dets lukning!

Netværket Back-on-Track, der promoverer Nattog i Europa som et alternativ til at flyve, glæder sig over disse gode nyheder og er glade for at se at nattog bliver et mere og mere populært transportmiddel på tværs af Europa.

Men for at udvikle nattog massivt, så alle europæiske borgere har adgang til denne klimavenlige mulighed, skal der gøres meget mere. Blandt vigtige handlinger opfordrer Back-on-Track de politiske beslutningstagere til at engagere sig i at udvikle flere nattog (der er f.eks. ingen forbindelse til Spanien eller Portugal!), men også til gøre det nemmere at købe togbilletter at rejse på tværs af kontinentet, og til at beskatte luftfart i henhold til dens klimapåvirkning for at gøre tog billigere end fly.

Det ønsker Back-on-Track også at understrege at det overlade alt til markedet vil ikke gøre arbejdet: Ligesom de fleste tog, der kører i Europa, er de fleste nattog ikke rentable og har brug for offentlig med-finansiering. Derfor for at udvikle et ægte europæisk netværk, der er tilgængeligt for alle, er det nødvendigt med positive retningslinjer fra de offentlige myndigheder.

For at fejre disse sejre og opfordre til mere handling, vil aktivister fra netværket Back-on-Track samles flere steder i anledning af disse indvielser:

→ i Hamborg-Altona station, den 11. december, med et velkomstarrangement om morgenen og et større arrangement kl. 19.00 for at fejre det første løb af de helt nye ligge- og sovevogne og for at bede om flere forbindelser til Skandinavien. Disse nye tog blev bestilt for 5 år siden af ​​det østrigske nationale jernbaneselskab, ÖBB. Så hvis vi vil have flere nattog til at køre i Europa i 2030, bør der bestilles nye tog nu!

→ i Berlin på hovedbanegården, den 11. december kl. 19.00 på spor 8, for at bifalde den første afgang af det nye nattog til Paris, efter næsten 10 års kamp for dets tilbagevenden!

→ i Bruxelles-Midi station den 12. december, for ankomsten af ​​nattoget fra Berlin om morgenen og for den første afgang til Berlin, om aftenen.

→ i Paris Gare de l’Est den 12. december kl. 18.00 for at fejre nattogets første afgang til Berlin.

→ og i mere end 20 andre byer i Frankrig i december og januar, herunder Lyon, Marseille, Strasbourg, Nice, Nantes, for at anmode den franske stat om at iværksætte konstruktionen af ​​600 nye nattogvogne for at genstarte 25 linjer (inklusive internationale linjer og tværgående forbindelser, der ikke betjener Paris), som foreslået af en undersøgelse udført af den franske regering.

Et kort af de planlagte franske arrangementer kan findes på ouiautraindenuit.wordpress.com/agenda

Foto er udlånt af ÖBB NighJet. Rådet for Bæredygtig Trafik er samarbejdspartner med Back-on-Track.