Fly-skam og veje ud

Til pressen,

Ja, jeg lider af fly-skam. Forleden hørte jeg at nogen i min familie skulle fejre en rund fødselsdag ved alle at flyve til en ø i Middelhavet nogle dage. Jeg skammede mig på deres vegne, men tav, og tænkte mit. For det er jo blevet ganske almindeligt at opføre sig sådan.

Danskernes rejsemønstre er tema for et møde torsdag aften d. 25.4. i København. Szilvia Gyimothy fra AAU vil fortælle om sin forskning i truisme og rejselyst. Og Stefan Gaardsmand Jacobsen fra RUC vil fortælle om hvordan folkelig uvilje mod at skade klimaet ved fx flyvning kan samle styrke, så der sker ændringer også på den store bane.

https://www.facebook.com/events/1231890653627939/

Rejsemønstre kan ændres i en klimavenlig retning; men det kræver at der er alternativer til flyvningen. Den ny svenske regering har afsat 50 mill. svenske kroner til forundersøgelser, så der hurtigst muligt kan komme nattog fra Sverige til kontinentet. Danmark ligger geografisk på rejseruten, men rykker DSB ikke nu, så risikerer danske interesser at blive overset. Derfor har de ngo’ere, der i november overrakte 42.000 underskrifter for et dansk nattog igen skrevet til transportpolitikerne, så de kan udtrykke et tydeligt ønske til DSB om at involvere sig i forhandlinger om nattog sydpå inden svenskerne kører helt med klatten.

https://baeredygtigtrafik.dk/60-000-underskrifter-for-nattog-sydpaa-handling-paakraevet/

På Europæiske plan er Danmark bagud når det kommer til politisk vilje for at gøre international transport mere grøn. I vores nabolande går EU-politikerne på valg med en klimadagsorden, der selv langt ind i regeringspartierne vil bremse flyvning med afgifter og sikre bedre vilkår for langdistance tog og nattog.

Klima og transport ER emner der optager de håbefulde danske EU-parlamentarikere og der er også hér voksende erkendelse af at flyvningengs særstilling må ophøre, så klimaet kan få en chance.

Se den meget omfattende danske og europæiske rundspørge om EU-politikernes holdninger til tog og fly:

https://baeredygtigtrafik.dk/klimabestemt-regulering-af-flyvning-og-udbygning-af-togdriften-inden-for-eu/

https://back-on-track.eu/cornerstones-for-the-european-parliament-election/

Med venlig hilsen

Poul Kattler, bestyrelsesmedlem både i Rådet for Bæredygtig Trafik og i Bevar Jordforbindelsen