Tidligere cykelordfører vil male Transportministeriet grønt
Af Kim Rosenkilde, Altinget. Foto: Thomas Sjørup / Ritzau Scanpix.
Transportministeriet skal i fremtiden rime lige så meget på grøn omstilling som Klimaministeriet. Det mener den nye socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht.
Hans forgænger spår ham ikke nogen let tid, den nyudnævnte transportminister Benny Engelbrecht.
Ikke kun fordi den nye socialdemokratiske regering hviler på røde mandater, som kræver nye store investeringer i den kollektive transport.
Men også fordi den afgående transportminister, Ole Birk Olesen (LA), personligt lover at give den som hårdfør oppositionspolitiker, der gør livet surt for den siddende minister.
“Du får den utaknemmelige opgave at pille vejprojekter ud af vores fine investeringsplan for at kunne lave investeringer i jernbanen. Og hver gang vil jeg sige til dem, der alligevel ikke får den vej, de havde håbet på, at det er Bennys skyld,” lød det fra Ole Birk Olesen, da han torsdag eftermiddag tog afsked med medarbejderne i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Men som den nye minister sagde:
“Det var jo netop hele idéen med den investeringsplan.”
Han var dog også helt på det rene med, at han kommer til at arbejde med afsæt i en regeringsaftale med SF, Radikale og Enhedslisten, som forpligtiger ham at levere på forbedringer og nye investeringer i den kollektive trafik.
Det skal gå hånd i hånd med den fortælling, Benny Engelbrecht tager med sig ind i sit nye ministerium om, at transportpolitik og en offensiv miljø- og klimapolitik er to sider af samme sag.
“Min målsætning er, at vi alle sammen her skal have en grøn udsigt i forhold til transportpolitikken,” sagde han til de departementale embedsmænd, der kunne nyde et lille afbræk med forfriskninger på bordet i en i forvejen relativt stillestående periode på arbejde.
Blandt andre en administrerende direktør for landets største kollektive transportselskab, branchedirektøren for transportsektoren i landets største erhvervsorganisation og en cheføkonom fra Dansk Byggeri.
Sidstnævnte var formentlig mere interesserede i den del af ministeriets arbejde, som nu overgår til den socialdemokratiske regerings nyudnævnte boligminister, Kaare Dybvad, der kommer til at dele ministerium med Benny Engelbrecht i det nye lidt mere mundrette Transport- og Boligministeriet.
Benny Engelbrecht har tidligere været formand for Folketingets Transportudvalg og før det ‘cykelordfører’ for sit parti.
Og for hans del af ministeriet er det først og fremmest den grønne omstilling, det skal handle om, ikke blandede byer og onde amerikanske kapitalfondes opkøb af lejeboliger i storbyerne.
“Min opgave er først og fremmest at sikre, at Transportministeriet er et grønt ministerium. Et ministerium, som vil blive opfattet som et grønt ministerium helt lige så naturligt som for eksempel Klimaministeriet,” siger Benny Engelbrecht til Altinget, da de officielle taler var forbi.
Og selv om det store klimafokus ifølge den nye minister godt kan lyde ideologisk, så anser han sig selv for en pragmatiker, der satser på brede forlig.
“Jeg håber først og fremmest, at kunne være med til at lave langsigtede og brede løsninger. Det er afgørende vigtigt, når man laver store investeringer, der skal besluttes, finansieres og projekteres over perioder, som i nogle tilfælde kan vare mere end et årti fra første beslutning, til at man faktisk går i gang med anlægsprojektet,” siger Benny Engelbrecht.
Du har i løbet af dagen også nævnt flytransporten som et område, hvor der skal intensiveres for den grønne omstilling. Er der nye afgifter på vej til flypassagererne?
“Der en væsentlig udfordring i at finde de teknologiske løsninger, som skal til for at skabe bæredygtig flytransport. Og det er jo ikke løsninger, som man bare får frem med et fingerknips. Men der er bud på bordet, som jeg synes er interessante, og som jeg har tænkt mig at studere nærmere.”
Hvordan kan man investere i mere grøn infrastruktur. Hvilken type projekter skal I prioritere?
“Jeg er først lige tiltrådt i dag. Nu vil jeg gerne lige have mulighed for at læse op på sagerne og tale med de nye ordførere, inden jeg bliver konkret på noget.”
Hvad med Togfonden, skal den indgå som en del af en ny investeringsplan?
“Som sagt er det for tidligt for mig at blive konkret på de her ting. Men det skal jeg nok blive.”
Hvad med social dumping, det er jo noget, dit parti har stærke holdninger til. Er det primært et europæisk anliggende eller er det også en kamp, du vil tage på de danske rastepladser?
“Det er både en dansk indsats og en europæisk indsats, der skal til. Det er klart, at det ikke er en kamp, vi kan kæmpe alene. Men det er også klart, at vi også i Danmark skal gøre, hvad vi kan.”