Ny generation NightJet kører nu fra Hamborg

Heldigvis kom der igen en stor forbedring for de nattogsrejsende fra Danmark. Fra køreplansskiftet, der for nattogets vedkommende fandt sted mandag d. 11. december 2023 indsatte de østrigske baner (ÖBB) nyt materiel på deres “NightJet” nattog. Og de første fire af de i alt 33 nye sæt (hver med 7 vogne) kører nu på ruterne Hamborg – Wien og Hamborg – München/Innsbruck. Senere i 2024 har ÖBB lovet nye vogne også på toget Hamborg – Basel/Zürich. Det er således på ruter, som danske og skandinaviske rejsende hyppigt benytter.

Det blev fejret behørigt, også med et markant dansk element, fordi en gruppe på 11 danske og en svensk var til stede sammen med vores tyske kolleger på banegården Altona, hvor toget startede fra.

Vi foldede bannere ud i fri luft foran julemarkedet, og gjorde klar til at gå ind på banegården.

Der er god plads til at sætte bannere op på banegården, som er en “sækbanegård”, dvs. sporene for fjerntogene ender direkte på banegården.

Det nye danske banner var fint placeret ved de forskellige photoshootings.

Så bakker det fine tog ind til perron. 14 vogne i to sæt á syv. Bagerste del til Innsbruck, forreste del til Wien.

Der bliver kigget nysgerrigt ind i toget, inden at togets personale blev indforstået med, at vi tog en sightseeing inde i toget.

Passagerer prøver at finde sig til rette i de nye Mini Cabins kupeer. Deres ‘kabinebagage’ er der plads til i aflåste rum, men på dette tidspunkt i Altona er keycards ikke blevet uddelt til passagererne. Det gav lidt forvirring med bagagen udfor denne nye slags overnatning i toget.

Toget er som nævnt delt i to togsæt med styrevogn i den ene ende. Dvs. at man ikke kan gå igennem hele toget, men pænt må blive i det togsæt, man har plads i. Personalet prøver også at finde ud af, hvor de hører hjemme.

Mini Cabins afdelingen bliver besigtiget af de fremmødte nattogsfans. Bemærk at hver seng har to aflåselige skabe til rådighed: Et lille skab til fodtøj (“størrelse 63 og 64”) og et større skab, der passer til en mindre kuffert eller taske. Har man større bagage kan den anbringes i flexvognen i nærheden, hvor det kan låses fast.

Der er i Mini Cabins en del mere plads, end man skulle tro. Man sidder nemt op uden en klaustrofobisk fornemmelse. Det ser hyggeligt ud, og de første beretninger peger på, at nattesøvnen her er glimrende, baseret på god lydisolering og god ventilation. Spændende at se, om kunderne i liggevognene (som Mini Cabins er en del af) fordeler sig som planlagt mellem de relativt tre 4-personers “comfort” kupeer og de mange Mini Cabins i hver liggevogn.

De fleste sovevogns kupeer er af denne type. Trappen til øverste seng gemmer sig til højre bag døren, der skjuler eget toilet og bad. Bemærk at man nu skal til at sove på senge i togets køreretning, hvilket er noget nyt for europæisk sovevogns materiel.

De-luxe sovevogns kupeen i den ene ende er lidt anderledes indrettet fx med soveretning traditionel på tværs, og byder på lidt mere plads,

og separat toilet og brusekabine.

Vel ude af toget stiller vi os op til photoshooting og taler.

Joachim Holstein fra Back-on-Track holder tale og giver udtryk for håb for nattogene i Europa. Med de tyske baners nedlukning af CityNightLine i 2014 (fx til København og Paris) og 2016 (det resterende net), så har de østrigske baners positive holdning til nattog givet os rejsende ny optimisme.

Back-on-Track medlem Jonas skal med toget til Innsbruck, og inden han stiger ombord når han at sige et par ord.

Og så kører toget!

>> Se 360 graders billeder fra de nye NightJet vogne