Fra T&E rapportens forside

Også på korte ture er plug-in hybridbiler ikke grønne

Plug-in hybrider forurener mere end hævdet i byer og på pendler-afstande, viser nye test, som Transport & Environment har ladet foretage.

Plug-in hybridbiler præsenteres stadig – også i Danmark – som en klimaløsning med skatterabat, men test af den nyeste generation af PHEV’er viser, at de forurener væsentligt mere end hævdet på by- og pendlerruter.

Undersøgelsen lægger sig i bremsesporet af en tilsvarende undersøgelse af plug-in hybridbiler, som T&E gennemførte i 2021. Dengang testede man biler, der kørte lidt længere ture. Dengang blev det dokumenteret at bilerne forurenede markant mere end annonceret på længere ture. Man savnede dog dengang dokumentation for, hvordan disse biler med både elmotor og forbrændingsmotor præsterer på de korte ture.

Tre nyere PHEV-modeller, en BMW 3-serie, Peugeot 308 og Renault Megane, viste sig i den nye test at udlede mere CO2 end annonceret, når de blev testet på vejen når de kører på en typisk pendlerrute, selv når de starter med et fuldt batteri. BMW’en forurenede tre gange de officielle værdier, Peugeot 308 og Renault Megane plug-in hybriderne klarede sig bedre, men forurenede stadig 20 % og 70 % mere end påstået, på trods af den relativt korte tilbagelagte tur-retur-distance (55 km).

I bykørsel havde Peugeot lidt over halvdelen (53%) af den annoncerede elektriske rækkevidde på en enkelt opladning, mens BMW’en kun havde 74%. Kun Renault havde den elektriske rækkevidde gjort krav på. Men med kun 50 km på en enkelt opladning og ingen hurtig opladning, vil Renaults såkaldte nul-emissionsforbrug på pendlerruter på tværs af europæiske byer forblive begrænset.

>> Se undersøgelserne hos T&E

April 2024: Nu viser tal fra 600.000 plug-in hybridbiler, der kører på gaderne, at disse biler udleder 3,5 gange så meget CO2 som producenterne angiver. Det er altså meget værre end det, som T&E kom frem til. Benzin- og dieselbiler har også ringere brændstoføkonomi end producenterne lover. Men det er dog “kun” 20%. Læs mere hos Ingeniøren d. 16.4. 2024