Ny viden i EU: Tag flyenes klimapåvirkning alvorligt

Til pressen

33 organisationer opfordrer EU til nu at tage fat på luftfartens fulde klimapåvirkning

  • Ny analyse fra EU-Kommissionen understreger, at luftfartens klimapåvirkning er langt værre end hidtil antaget.
  • På trods af dette foreslår EU Kommissionen ikke nogen meningsfuld handling inden for de næste par år.
  • De mange miljøorganisationer kræver en vedvarende reduktion af lufttrafikken.

33 ngo’er sendte i går et åbent brev til de tre EU-institutioners ledelser v/ Ursula Von der Leyen, David Sassoli og Charles Michel og opfordrede dem til ikke at spilde tiden i kampen for at forhindre klimaskadelige emissioner fra luftfarten. Dette følger af den nylige analyse fra EU-Kommissionen, som konkluderer, at lufttrafikken forårsager tre gange så meget klimapåvirkning end alene dens CO2-emissioner. Undertegnede organisationer, blandt dem Stay Grounded, Greenpeace, CAN Europe og Transport & Environment, kræver, at der skal iværksættes øjeblikkelig politisk handling for at afbøde luftfartens samlede klimapåvirkning. Den mest effektive måde at gøre det på er at sikre, at flyrejser reduceres og ikke vender tilbage til niveauet før COVID.

Analysen fra EU-Kommissionen understreger det, vi har advaret om i lang tid: Luftfarten er tre gange så dårlig for klimaet som dets CO2-udledning alene. EU skal nu handle og tage fat på den fulde klimapåvirkning fra luftfarten! Luftfarten må ikke returnere til det præ-pandemiske niveau v.hj.a. dyre subsidier,” siger Magdalena Heuwieser, talsmand for Stay Grounded, et globalt netværk af 170 organisationer, der arbejder for et klima retfærdigt transportsystem.

Analysen udarbejdet af Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) anerkender, at luftfartens indvirkning på klimaet er cirka tre gange så stort som CO2 alene: De ikke-CO2-relaterede påvirkninger, hovedsageligt påvirkning fra cirrusskyer og NOx, er generelt dobbelt så dårlige for klimaet som CO2’en i sig selv. ”Det er bekymrende i rapporten, at EU-Kommissionen til Parlamentet og Rådet udvander budskabet fra den videnskabelige analyse og udsætter den nødvendige handling. Der må ikke træffes foranstaltninger om fem til otte år, som Kommissionen foreslår, men i dag! ” siger Heuwieser. Den 9. december offentliggør EU-Kommissionen en strategi for “smart og bæredygtig mobilitet”. Organisationerne kræver, at effektive foranstaltninger til reduktion af luftfartens samlede klimapåvirkning skal indgå i denne strategi.

Box

Flyvningen står med de nye oplysninger på verdensplan for ca. 6% af påvirkningen af klodens klima. I Europa for knap 10%. Flyvningen var i vækst før Corona, og er siden 1990 steget med 90% frem til Corona.

I deres brev kræver NGO’erne tre trin:

  1. Der skal gennemføres foranstaltninger for at reducere flyvninger inden for EU og internationale flyvninger. Kortdistance flyvninger skal forbydes, hvor der er et renere alternativ, og opførelse og udvidelse af lufthavne skal ophøre. Alle tilskud til flyselskaber og lufthavne skal stoppe, inklusive skattefritagelse på billetter og brændstof. I stedet for at give ubetingede redningspakker til luftfartsindustrien skal genopretningspakker finansiere en retfærdig overgangsproces for arbejdstagerne mod et bæredygtigt transportsystem med investeringer i tog og i bæredygtige skibe.
  2. Ikke-CO2-påvirkninger skal fuldt ud tages i betragtning af EU og i medlemslandene. Som følge af et forsigtighedsprincip skal den mængde CO2, der udledes fra fly, tredobles i drivhusgas rapporteringssystemer, herunder i nationale emissionsopgørelser.
  3. Lovende løsninger til at afbøde ikke-CO2-påvirkninger som f.eks. at undgå  contrail skyer skal iværksættes uden forsinkelse. EU skal synliggøre reguleringen af ​​ikke-CO2-påvirkninger, for at påvirke valget af teknologier og brændstoffer til fremtidens fly. Det er nødvendigt at gøre det meget tidligere end på 5-8 års sigt på grund af den tid, der er forbundet med udvikling og certificering.

Det åbne brev blev underskrevet af:

Stay Grounded, Greenpeace, CAN Europe (Climate Action Network), Transport & Environment, Carbon Market Watch, Germanwatch, Ecologistas en Acción, Milieu Defensie, Réseau Action Climat, NOAH – Friends of the Earth Denmark, UECNA (European Union Against Aircraft Nuisance), UFCNA (Union Francaise Contre les Nuisance des Aéronefs), Robin Wood, Zaļā brīvība, Schipholwatch, Am Boden bleiben, Aterra, Periskop, Umanotera, Erasmus by Train, Protect Our Winters Europe, Global Anti-Aerotropolis Movement, Airport Watch, Zomer Zonder Vliegen, BAW Fluglaermschutz Hamburg und Schleswig-Holstein, Safe Landing, AbibiNsroma Foundation, Alofa Tuvalu, cBalance solutions hub, 350 Seattle, Flight Free Australia, Flight Free Germany, Coordination of Indigenous Peoples and Organisations Eastern Mexico State CPOOEM og i Danmark udover NOAH også af Rådet for Bæredygtig Trafik.

Flere oplysninger: 

Med venlig hilsen

Poul Kattler

Formand for Rådet for Bæredygtig Trafik