Padborg. Lige før afgang med første IC1-tog mod Hamborg d. 17.6. 2023.

Bedre passagertog over dansk-tysk grænse

Pressemeddelelse og direkte henvendelse til relevante aktører i regionen

Stå vagt om Jyllandskorridoren

Det er helt centralt for os i Rådet for Bæredygtig Trafik at sikre at Jyllandskorridoren fastholdes og styrkes, så Jylland og Fyn får gode togforbindelser sydpå, også når danske IC-tog til Flensborg ophører og ikke mindst, når Femern-forbindelsen til sin tid risikerer at få al transportmæssig opmærksomhed. Tog til Hamborg skal knyttes stærkere til jyske behov, det gælder både regionalekspres-togene, og de internationale tog til og fra Aarhus (Aalborg) på tværs af grænsen. Det er ikke kun København, der skal knyttes bedre til Hamborg.

Regionaltrafik Hamborg-Flensborg-Fredericia

De kommende nye dobbeltdækker tyske NAH-tog “Regional-ekspress” (REX), som Danmark betaler til, fastholder vi bør køre til Fredericia, som er det naturlige knudepunkt for videre rejser i Danmark. Og heraf følger, at flere af de nye REX-tog skal være forsynet med danske systemer ombord (og flere danske penge skal således reserveres til indkøb). Det haster med denne erkendelse!

EC-tog fra Danmark fremover via Flensborg Hbh

Det virker helt fjollet at EC-togene ikke kan køre indenom til Flensborg Hbh. Det er en stor og vigtig by for danskere at kunne komme til, og direkte tog fra Flensborg til Hamborg må kunne tiltrække passagerer. For os er det essentielt, at Flensborg genindføres som centralt stop for fremtidens internationale tog.

Men stoppet i Slesvig virker til gengæld ikke berettiget. I det omfang stoppet i Slesvig skyldes hensyn til evt. tysk grænsekontrol, så kan standsning i Flensborg snildt erstatte dette behov.

Og så skal de internationale tog syd for den dansk-tyske grænse køre stærkere.

Vi konstaterer, at REX Flensborg-Hamborg, med otte stop undervejs, bruger 2t 1m. på turen. Og at EC Padborg-Hamborg, med ét stop undervejs, bruger 2t 2m. Med seks-syv færre stop for EC-togene må det være muligt rent køreplansteknisk også at komme til Flensborg uden at det samlet forlænger rejsetiden for EC-togene, tværtimod.

Fremtidigt standsningsmønster for EC-tog mellem Danmark og Hamborg

Det er vigtigt at give sikkerhed for fremtidens standsningsmønster. EC-tog København-Hamborg skal frem til 2029 – som nu – have standsning i Ringsted, Odense, Kolding og (som vi foreslår:) Flensborg.

Kommende EC-tog fra Aarhus (og gerne Aalborg) bør få dette mønster: Aarhus, Kolding, Flensborg, Hamborg.

Femern-tog (fra 2029) bør få et mønster ud fra samme princip: København H., Ringsted, Nykøbing Fl, Lübeck, Hamborg.

Dansk-tysk grænsestation for passagertog flyttes

Det er helt oplagt at flytte grænsestation (personale/myndigheder) fra Padborg til Flensborg. Den tid, det tager i dag for de internationale tog at holde i Padborg kan bruges på noget bedre. Flensborg er et oplagt sted for disse operationer. Det virker helt oplagt at Padborg og Flensborg bytter roller på dette helt konkrete punkt.

Det, som vi har spillet ud med her, skal betragtes som idéer og markering af synspunkter, som vi meget gerne vil drøfte med vores venner og kontakter, som støtter udviklingen af gode togforbindelser mellem Jylland og Hamborg.

 

Mere information:

Forperson Poul Kattler

+4526177223

poul@kattler.dk

 

Sekretær Leif Kajberg

+4529645164

Leif_Kajberg@hotmail.com