Ikke offentlig støtte til mindre lufthavne

Høring om en eventuel fremtidig revision af luftfartsretningslinjerne

Sendt til EU-Kommissionen, GD Konkurrence – Kontor F2, Statsstøtte – Transport

i henhold til dette call for høringssvar (frist 8. oktober 2024)

Luftfarten har et kæmpe problem med sin klimabelastning i forhold til både CO2e per passagerkilometer og tons kilometer i forhold til andre grønnere transportmidler, og fordi der ganske ofte flyves enormt langt. Derfor er det generelt en uskik at yde offentlig støtte til luftfart. Tværtimod skal luftfarten hurtigst muligt pålægges afgifter efter princippet om at forureneren (passagerer / speditører) betaler en pris, der svarer til den klimaskade der udøves.

De større lufthavne i Europa (og Danmark) er privatejede og tjener typisk penge, ikke mindst på andre ydelser end de direkte omkring håndteringen af flyene.

De mindre lufthavne i Europa (og Danmark) er typisk offentligt ejede og får offentlige tilskud på forskellige kreative og typisk uigennemskuelige måder. Det giver overkapacitet og sætter flyvning i gang, hvor det ellers ikke burde kunne lade sig gøre på almindeligt forretningsmæssige vilkår. Det er derfor offentlig støtte, der er klar modstrid mod intentioner om at bevæge sig i retning af en mere grøn transportsektor. Denne offentlige støtte er ikke bare småting, den antager store beløb, se kilde.

EU bør klart beskrive i hvilke få tilfælde, der kan gives offentlig støtte til at drive lufthavne. Det skal være en klar og tydelig liste. Det kan være på mindre øer og i andre svært tilgængelige områder. Alle andre steder bør offentlig støtte til lufthavne forbydes. Det kan fx ikke være lufthavne i Danmark ud over på Anholt og Læsø. Det kan fx heller ikke være støtte til lufthavne i udkanter som i Kiruna og Rovaniemi. Det vil selvsagt også omfatte etablering af nye lufthavne i områder, der ikke før har haft lufthavne. Ambulanceflyvning kan lade sig gøre med simple kapaciteter, der allerede er rigeligt til stede.

Reglerne for generelt forbud for offentlig støtte til lufthavne bør gælde både passager såvel som godstransport.