I hele Europa beviser byer, at sænkning af hastighedsgrænserne gør kvarterer sikrere og mere beboelige, samtidig med at afhængigheden af biler reduceres.
Fartreduktion til 30 km/t i byens gader har været på ønskesedlen meget længe. Flere danske byer, bla. København, ønsker at gå ad den vej – men vejen er brolagt af forhindringer. Politiet mener ikke at det er forsvarligt, politikere føler at det truer bilisternes frie bevægelighed. Journalist Kaja Šeruga har sat sig for at finde ud hvad, hvad der sker rundt omkring i Europa og USA.
“De forskellige initiativer – kendt som Tempo 30 i tysktalende lande, City 30 på tværs af Europa, Love30 af WHO og 20’s Plenty i Storbritannien og USA, hvor sidstnævnte refererer til miles i timen – har fået fart i de seneste år.
Paris og Bruxelles indførte en standardhastighedsgrænse på 30 kilometer i timen i 2021, Lyons i 2022 og Bologna i begyndelsen af 2024, hvor Milan og Parma planlægger at følge trop i år. Ud over EU indførte Wales en 20 mph-grænse som standard for alle boligveje i september 2023, og et par amerikanske byer, som Portland , er begyndt at reducere deres bolighastighedsgrænse til 20 mph.
Bortset fra statistikker (der peger på fordelene, red.) er det simpelthen mere behageligt at cykle, gå og bo i byer, der ikke er plaget af trafikstøj og stressede bilister, hvilket gør lavere hastighedsgrænser til et afgørende skridt i at forbedre livskvaliteten i byområder, fremme aktiv mobilitet og mindske folks afhængighed af biler til korte ture.
Indbyggerne i Graz kom til samme konklusion: To år efter indførelsen af den reducerede hastighedsgrænse steg dens popularitet blandt indbyggerne fra 44 procent til 77 procent , og er fortsat med at vokse siden. Selvom det er let at afvise noget så amorft som en forbedring af livskvaliteten, gør den dramatiske reduktion i trafikdræbte et skarpt argument for, hvad der i starten ofte er en upopulær foranstaltning. I Graz er antallet af ulykker, der fører til alvorlige kvæstelser , faldet med 24 procent på trods af en stigning i antallet af indbyggere og trafikmængden. “Ved 30 kilometer i timen er bremselængden halveret,” forklarer Lina Mosshammer, en mobilitetsekspert hos VCÖ, en nonprofitorganisation, der går ind for miljømæssigt bæredygtig og socialt inklusiv mobilitet. “Og der er en fire til fem gange større chance for død, hvis bilen kører med 50 i stedet for 30 kilometer i timen.” Samlet set resulterer hver stigning på en kilometer i timen i gennemsnitshastigheden i en tre procent højere risiko for et styrt og en fire til fem procent højere risiko for dødsfald .
Det er ikke en lille bedrift, men som byer i hele Europa har vist, er virkningen af en hastighedsgrænse på 30 kilometer i timen meget større end summen af dens dele. For Christian Tuerr fra Bregenz er håbet ikke kun mindre støj, forurening og trafikdræbte, men et storstilet skifte i bylivet: ”Vi er i en klimanødsituation. Vi skal gøre byerne mere beboelige, så folk ikke skal flytte på landet bare for at få lidt fred og ro og så pendle til byen. Livskvaliteten skal øges lige her, i disse tætbefolkede områder, så folk kun har korte afstande at tilbagelægge, og det her vanvid, denne konstante kørsel frem og tilbage, kan stoppe.””
>> Læs hele artiklen i reasons to be cheerful
(på engelsk, men få din browser til at hjælpe dig: højreklik og bed om at oversætte)
Også PLANGRUPPEN var i 2020 ude i verden og se på dokumentation af 30 km/t. Se dette blogindlæg herom med eksempler fra nogle andre byer.