Årsmøde i Rådet for Bæredygtig Trafik
Vi starter med en times oplæg, der kommer ind på det følgende i koncentreret form:
EU kommissionen har udgivet nogle anbefalinger for at få flere internationale tog, herunder nattog. Hør om EU-planerne, og arbejdet i den europæiske NGO Back-on-Track for at få flere nattog.
EU-Kommissionen ser gerne at de europæiske jernbaner kommer til at spille en vigtig rolle for “Fit for 55” klimahandlingsplanerne.
Årtiers ændringer i den europæiske jernbanesektor har fjernet jernbanernes interesse for international passagertrafik. Det gør det svært hurtigt at blive i stand til at køre med mange flere passagerer og være et attraktivt alternativ til fossile personbiler og fly.
Oplægget tager udgangspunkt i den rapport og de anbefalinger, som EU-Kommissionens transportkontor (DG MOVE) spillede ud med den 14. december sidste år. De officielle anbefalinger vil blive krydret med de synspunkter det europæiske netværk Back-on-Track.eu har omkring fremme af nattog på kryds og tværs af Europa.
Når nattog er blevet en “darling” for mange grønne bevægelser, skyldes det at nattog hurtigt kan sættes i gang og er en direkte konkurrent med flyvningen. Det tager langt længere tid fx at få højhastighedsbanerne udvidet og få til at blive et sammenhængende net fra Paris til Athen og Lissabon til Warszawa. Ture i dagtimerne skal helst ikke vare længere end 4-6 timer, og uanset fremtidens høje hastigheder kommer man ikke udenom nattog, der i dag kan tilbagelægge 1.500 km med en nat undervejs. På fremtidens hurtige skinner kan 2.500 km nås.
Oplægsholder er Poul Kattler, formand for Rådet for Bæredygtig Trafik og medstifter af Back-on-Track tilbage i marts 2015 efter at nattog til Danmark blev lukket.
Efter årsmødet går vi over til generalforsamlingen, der finder sted i henhold til vedtægterne.