Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

Vi vil ha’ det nattog til Bruxelles, som blev lovet

september 17 @ 08:40 - 09:30

AKTION PÅ KØBENHAVN H. 17.9. 2022 kl. 8.40 (midt i hallen)

Program:

Korte taler ved Tony Bispeskov (DSB), Henning Hyllested (Ø) og Poul Kattler (RBT).

Derudover afsyngelse af nattogssangen, som foreligger i print.

Dresscode: Gerne i nattøj med kufferter.

Der vil forefindes et banner og nogle skilte. Hent event-plakaten i A3. Hent ankomst-skilt på Kbh. H. i A3.

Baggrund:

Sommerferien 2022 har været præget af rekord megen flyvning. Det er rigtig skidt for klimaet og burde kunne reduceres bla ved at sætte flere og bedre internationale tog på skinnerne. Derfor vedtog regeringen med en aftalekreds i maj måned 2020 at der fra eftersommeren 2022 skulle køre et nattog, som skulle starte i Malmø og holde i København, Odense og Kolding på vej til Køln og Bruxelles.

Toget ville give gode forbindelser ikke alene til Bruxelles, men også til Amsterdam, Paris og London. Det var ideen at toget skulle køre nogle år med offentligt tilskud sammen med svenskerne indtil toget ville være selvfinansierende. Det off. tilskud skulle også sikre en passende kvalitet af transport oplevelsen. Vi var mange, der så dette nattog som den første lille del af en ny politik. Nemlig at gøre det muligt for danske rejsende at komme rundt i store dele af Europa med toget som et realistisk alternativ til fly.

Som fire S-politikere inkl. daværende transportminister Benny Engelbrecht skrev i Information d. 2.2. 2021: Derfor har vi længe ønsket at få nattog tilbage på skinnerne. Og lykkeligvis tegner det til, at det fra august 2022 bliver muligt at hoppe på toget i Danmark og vågne veludhvilet i en europæisk storby dagen efter. Men der kom ikke noget nattog. Rejsende har stadig ligeså svært ved at finde alternativer til fly i retning af især Vesteuropa. 

Det nordgående tog kunne have forladt Bruxelles Midi omkring kl. 20, være afgået fra Køln kort efter kl. 22. Og komme til Kolding næste morgen 6.23, Odense 7.07 og København H 8.37. Og køre videre til endestationen Malmø ank. 9.15.

>> Eventet laves i samarbejde mellem facebook siden Bevar Nattoget og Rådet for Bæredygtig Trafik. Tilmeld dig meget gerne på eventets facebook side.

 

FAKTA OM AFTALEN FRA 2020

>> Se DR.dk’s omtale af aftalen 23.5. 2020

>> Se ministeren og ordførerne fejre aftalen om nattoget til Bruxelles i denne facebook-video samme dag

>> Og så skrev ministeren og ordførerne også et indlæg i Politiken d. 26.5 om aftalen (er dog bag betalingsvæg).

I mellemtiden er der åbnet lignende nattog mellem Amsterdam og Zürich/Wien (off. tilskud til kørslen i Holland og i Schweiz/Østrig) og pr. 1.9. åbnes nattog året rundt mellem Stockholm og Hamborg, der kører transit gennem Danmark (off. tilskud til kørslen i Sverige i store dele af året). Men toget, der var tiltænkt at gavne danske rejsende kom altså ikke. 

SYMBOLSK VELKOMST LØRDAG MORGEN D. 17.9.

Siden toget ikke endnu er sat på skinner vil vi symbolsk modtage det første nattog fra Bruxelles på Københavns Hovedbanegård lørdag morgen d. 17.9. kl. 8.37. Det er blevet “sendt afsted” fra Bruxelles aftenen før fra en perron fuld af forventningsfulde passagerer, og vi vil ligeledes agere passagerer i nattøj, der netop er ankommet med det første nattog sydfra. Vi vil i vores nattøj og med bagage bla. stå med skilte, der viser nattogets køreplan. Og vi vil synge en sang. Men vi vil også se fremad.

STOR OG HURTIG CO2e GEVINST VED NATTOG

Der er al mulig grund til at gøre det let at tage det klimarigtige valg, når man skal rejse i Europa. Reduktionspotentialet i CO2e er stort, i nærheden af 3% af de nuværende samlede drivhusgas udledninger i EU. Det er rigtig meget!

Konklusionen er at der ikke er noget at vente på. Der er lavthængende frugter at høste med kendt nattogs teknologi. Også før end at flytrafikken bliver beskattet, som den bør og skal. Det er ikke altsammen let, men mildest talt ikke sværere end så mange andre gode veje mod FN’s og EU’s klimamål.

>> Se beregningerne fra Back-on-Track

Vi vil overdrage rapporten til transportminister Trine Bramsen, energiminister Dan Jørgensen, til transport- og klimaudvalget. På lørdag får talerne naturligvis en printet udgave. Rapporten er dagen før afleveret til den belgiske og tyske minister.

Flere oplysninger hos

Poul Kattler, Back-on-Track, Danmark (Facebook siden “Bevar Nattoget”) og formand for Rådet for Bæredygtig Trafik

Detaljer

Dato:
september 17
Tidspunkt:
08:40 - 09:30

Sted

København H. midt i hallen
Danmark

Arrangører

Rådet for bæredygtig trafik
Bevar Nattoget