Fossilt brændstof er som bekendt afgiftsfritaget for international fly- og skibstrafik. Den fritagelse skulle angiveligt udfases i EU fra 2030 samtidig med at CO2-emmissions beskatning (ETS) til disse sektorer opstrammes. Sektorerne nyder jo også momsfritagelse på internationale ruter.
Nu arbejder fly- og skibssektoren kraftigt for at brændstofbeskatningen ikke skal udfases fra 2030 men først fra 2049! Det er skandaløst! Det er tilsyneladende især flysektoren, der laver lobby-arbejde. Det er Victor Orban, der fører sektorens ønsker frem, helt konkret i ministerrådet til afstemning d. 23.10. Se her.
Det viser desværre hvor lidt man kan have tiltro til sektorernes “grønne” intentioner.
Alt mens de teknologiske muligheder for at flyve og sejle med virkelige grønne brændstoffer bremser op pga. manglende tilgang til billig grøn strøm og dyre teknologier (hvem skal betale?), så ruster industrien sig til en fremtid, hvor de stadig kan operere med fossile brændstoffer. Og skulle deres lobbyarbejde bære frugt, så vil alternative industrier som jernbaner, og industrier, der gerne vil udvikle grønne flyteknologier fortsat få det meget svært i konkurrencen. EU’s klimaindsats er truet!
Det gør det endnu vigtigere at råbe vagt i gevær! Som når vi d. 25.10. rundt i Europa markerer behovet for langdistance nattog i stedet for at flyve. Det foregår på Københavns hovedbanegård kl. 20.30 som et pyjamas party! Det er både sjovt og vigtigt at deltage. Mød et kvarter i forvejen!
Rådet for Bæredygtig Trafik har aktivt tilsluttet sig et tværeuropæisk advarselsbrev til EU-Kommissionen (via vores medlemsskab af Back-on-Track.eu) om det uanstændige forsøg på at undgå beskatning af fossile brændstoffer til fly og skibe. Vi takker organisationen Transport & Environment for at have taget initiativet.