I serien med baggrundsartikler om klimaet er dagbladet Information kommet til transporten:
“Det er fedt at bevæge sig. At kunne befinde sig på den anden side af kloden på under et døgn, at tilbagelægge hundredvis af kilometer på landjorden i løbet af få timer eller bare at suse gennem byen på sin cykel.
Selv om det kan være nemt at glemme, er den grad af mobilitet, vi i vores del af verden tager for givet, langtfra alle forundt. Og fra et klimaperspektiv kommer det ofte med en pris, når vi mennesker flytter os fra A til B – særligt over større distancer.
Skal vi ændre på den ligning, er løsningen indlysende: Vi kan ikke blive ved med at bevæge os rundt i fossile, benzinslugende transportmidler.”
Og videre i et globalt perspektiv:
“Set fra et klimaperspektiv er transportsektorens helt store udfordring, at den globale transportefterspørgsel kun er steget de sidste mange år – og fortsat ser ud til at gøre det.
Siden 1990 er sektorens udledninger steget med 73 procent globalt, mellem år 2000 og 2019 voksede antallet af flyrejser til næsten det dobbelte i EU, og frem mod 2050 forventes det, at antallet af biler globalt vil vokse fra lidt over en milliard i dag til tre milliarder. Af dem vil mellem 1,5 til to milliarder fortsat være fossilbiler, estimeres det.”
Når den danske regering mener, at transportsektoren er på rette spor, skyldes det ikke mindst elbilerne. Men de er ikke den eneste løsning:
“For eksempel udregnede organisationen Green NCAP den samlede CO₂-udledning fra levetiden på en gennemsnitlig elbil produceret i år til at være på cirka 26,5 ton CO₂. Til sammenligning udleder en benzin- eller dieselbil produceret samme år 58 ton CO₂ i gennemsnit – altså mere end det dobbelte. Klimarådet nåede i 2018 frem til lignende konklusioner.”
Artiklen i Information nævner også sammenhængen mellem velstand og mobilitet, herunder den stigende brug af luftfart, som på igen måde har en grøn fremtid. Således vil statsministerens løfte om den første “grønne” indenrigsrute allerede i 2025 ikke kunne føres ud i livet, både fordi brændstofferne ikke findes og fordi fly rent sikkerhedsmæssigt med eksisterende motorer kan/må flyve med biobrændstoffer (a la brugt fritureolie) i tanken.
Spørgsmålet er så hvad der kan gøres? Kollektiv transport er ikke det eneste svar – landet rundt. Cykling og gang fungerer godt, og afgifter på fossile brændstoffer fungerer også. Afgifterne skal dog være så høje at de har en adfærdsmæssig konsekvens.
>> Læs hele artiklen (der er åben for læsning)