Høringssvar
I udgangspunktet er metrolinje M5 ikke et forslag til at forbedre den kollektive trafik, men et infrastrukturprojekt til facilitering af byudvikling i Østhavnen: specifikt Lynetteholmprojektet (med en planlagt befolkning på 44.000 og 26.000 arbejdspladser) og Refshaleøen.
RBT er af den opfattelse, at det københavnerne reelt skal tage stilling til er, om vi vil have en ny østlig bydel med de konsekvenser som kommunens beboere må lide under i årtier i form af støj – og luftforurening, lastbiltransporter og klimapåvirkning. Og i driftsfasen efter færdiggørelsen af projekterne forøget pendler- og anden trafik, som de mange boliger og arbejdspladser langt væk fra eksisterende infrastruktur medfører. Byfortætning omkring eksisterende S-togsstationer vil kunne rumme langt flere boliger og arbejdspladser sammenlignet med den planlagte udvikling i Østhavnen.
Realisering af projekt Lynetteholm og infrastrukturprojekter Østlig Ringvej og M5 hænger nøje sammen og vil forårsage, at væsentlige kommunale målsætninger både i den kommende klimaplan 2035 og i den kommende kommuneplan 2024 vil blive modarbejdet, herunder målsætningen om en årlig reduktion i biltrafikken på 2 %.
Lynetteholmprojektet er tillige et byudviklingsprojekt, som alle forstadskommuner er inderligt imod, da det stjæler befolkning og arbejdspladser fra deres planlagte byudviklingsprojekter langs den kommende letbane i Ring 3 og langs eksisterende S-baner.
For at styrke den kollektive trafik i Hovedstadsområdet og København foreslår RBT i stedet for anlæg af M5, at S-banen udbygges med en ny S-togstunnel – Eksprestunnelen, meget gerne suppleret af en letbane over havneløbet til løsning af den nuværende metros kapacitetsproblem.
Jordopfyldningen i forbindelse med anlæg af lynetteholm skal alene betragtes som en del af den presserende stormflodsikring af København. Jord, der graves væk ved byggerier i Hovedstadsområdet, skal ikke ses som en indtægtskilde og motivation for opfyldningen ude i Øresund. Jorden skal ses som en ressource, der kan bruges mange andre steder.