Det mener RBT om tvillingeprojekterne Lynetteholm og Østlig Ringvej

RBT har lagt et stort arbejde i at belyse – og bekæmpe – de to megaprojekter Lynetteholm og Østlig Ringvej, en havnetunnel, bl.a. i et samarbejde med andre organisationer.

>> Se den “strategiske miljøvurdering” med navnet PLAN FOR BYUDVIKLING OG INFRASTRUKTUR TIL ØSTHAVNEN, HERUNDER LYNETTEHOLM. Nu også med samfundsøkonomiske beregninger.

Vi er selvklart stærkt imod disse projekter. De vil generere mere biltrafik og øget CO2-udslip, en udvikling som vil fjerne sig fra de klare målsætninger i Københavns Kommunes klimaplan om CO2-neutralitet i 2025. Dertil kommer, at megaprojekterne vil modarbejde målsætningen i Kommuneplan 2019 om en trafikfordeling, ifølge hvilken biltrafikken højest må udgøre 25 % af de fire transportformer: bil, kollektiv trafik, cyklisme og gang. Derudover vil gennemførelsen af de to projekter forstærke den økonomiske ubalance i Hovedstadsområdet, hvor Københavns kommunes udvikling sker på bekostning af omegnskommunerne. 

Det har de socialdemokratiske borgmestre i omegnskommunerne fanget, og derfor gav de udtryk for deres protest i en fælles kronik “Syv vrede omegnsborgmestre” i Politiken den 24. september. De efterlyser statslige investeringer i kollektiv trafik for at imødegå den skæve udvikling, der lægges op til.  

Rådet for bæredygtig trafik ligger helt på linje med omegnsborgmestrenes kritiske holdning, og vi har – parallelt med forslag fra Region Hovedstaden – slået til lyd for en udbygning af et radialt letbanesystem fra de planlagte stationer på den kommende letbane i Ring 3 ind mod de centrale bydele som et alternativ til en fortsat voksende biltrafik mod Københavns centrale dele. 

Hvad der ærgrer os, er den mangelfulde og vildledende informationsformidling til omverdenen, som er foregået i forbindelse med præsentationen af fire kommissorierapporter om tvillingeprojekterne og trafiksanering i Indre By. Samme vildledende og mangelfulde information prægede den fremlæggelse af projekterne på møde med tre lokaludvalg på Rådhuset den 5. oktober, som Økonomiforvaltningen, Vejdirektoratet og Metroselskabet stod for. 

RBT har hhv. d. 22.1. og 14.2. indgivet høringssvar om VVM og anlægslov for etableringen af Lynetteholmen. Se hér.

Hvorfor bør Lynetteholm projektet stoppes? De aktiviteter, som er forbundet med Lynetteholm projektet, ”vil medføre en periodevis kumulativ forøgelse af lastbiltrafikken i dele af København, og der vurderes lokalt i perioder at kunne forekomme sandsynlige, væsentlige, kumulative påvirkninger af eksisterende miljøfølsomme områder såsom boliger, døgninstitutioner, skoler og rekreative områder”. ”Samlet set vurderes det, at en realisering af planens elementer kan have en irreversibel negativ klimapåvirkning, som har et stort omfang og er af langvarig karakter”. Begge citater stammer fra SMV’en ”Høring over strategisk miljøvurdering af plan for byudvikling og infrastruktur til Østhavnen, herunder Lynetteholm”, som er i høring indtil den 9. januar 2023.

Derudover vil hele Østhavns projektet forøge trafikken i Københavns kommune, ”stjæle” godt 48.000 arbejdspladser og snuppe en befolkning på godt 46.000 personer fra den øvrige hovedstadsregion i perioden frem til 2070.

Og endelig er en vigtig forudsætning for Lynetteholm, finansiel selvfinansiering, gået fløjten.

Hvorfor denne opfordring? Fremskrivning af trafik, lokalisering af befolkning og arbejdspladser hviler på usikre præmisser. Det er væsentligt at kende til de forudsætninger, der ligger bag beregningerne for fremtidens trafikbelastning, nemlig at disse forudsætninger tager udgangspunkt i udviklingstendenser umiddelbart forud for basisåret. Det er derfor nødvendigt at understrege, at det er en politisk beslutning, hvor byudvikling med boliger og arbejdspladser skal finde sted, og at valg af lokalisering for byudvikling er udgangspunkt for, hvor befolkningen har mulighed for at bosætte sig. Brug al den åndelige og fysiske energi på at kystsikre Øresund og Køge Bugt frem for at opføre en by i Øresund, som blot vil skabe behov for endnu skarpere kystsikring.

Rådet for bæredygtig trafik vil foretrække 0- alternativet som udgangspunkt for hovedstadsregionens kommende byudvikling, en udvikling som tilgodeser en mere lige fordeling af befolkning og arbejdspladser mellem de implicerede kommuner og som skal tage udgangspunkt i en reduceret biltrafik. Man kan undre sig over, hvor forstadskommunernes stemme bliver af i denne sammenhæng.

De vigtigste indlæg om emnet på vores hjemmeside:

Høringssvar til VVM/anlægslov for etablering af selve Lynetteholmen

fra 22. januar og 14. februar 2021

Gennemgang af de fire hovedargumenter for tvillingeprojektet

fra 18. januar 2021

Lynetteholm og Østlig Ringvej punkterer klimaambitionerne

fra 26. oktober 2020 (også bragt i Altinget)

Drop Nordhavnstunnellen

fra 22. september 2019

Nej til Nordhavnstunnel

fra 9. maj 2019

 

Torsten Gejl (Å) spørger Statsministeren i spørgetimen d. 2. marts 2021 om hendes holdning til Lynetteholmen. Det er et ildevarslende svar hun kommer med. Også i forhold til andre mega-projekter som Kattegatbroen.

Modstanden mod projektet har samlet sig

Se den erklæring som otte organisationer er kommet med i fællesskab

Hvem står bag megaprojektet?

Se denne udmærkede oversigt over pengemænd og lobbyfolk.

Lidt mere historiske indlæg

Brev til nyvalgt Borgerrepræsentation

fra 9. december 2017

Opfordring til potentielle investorer

fra 12. marts 2017

Høringssvar om VVM redegørelse for Nordhavnstunnelen

fra 27. august 2016