Du modtager e-mail nyhedsbreve fra Rådet for Bæredygtig Trafik ca. seks gange om året. Du kan selv afmelde eller ændre din e-mail adresse ved at klikke på link nederst i mail. Når du modtager denne e-mail betyder det IKKE at du automatisk er medlem af RBT. Det håber vi, at du har lyst til at være, det sker fra vores hjemmeside. Kender du nogen, du synes skal modtage sådanne nyhedsbreve som dette, så tilmeld dem her.
Godt nytår til venner af Rådet for Bæredygtig Trafik
Transport – for slet ikke at tale om bæredygtig transport – er ikke i høj kurs i det politiske Danmark. Alligevel bliver vi ved med at udføre vores arbejde med at udøve meningsdannelse, lobby-arbejde og indsamle og dele viden om emnet. Rådet for Bæredygtig Trafik har sin berettigelse mere end nogensinde, også ved dette årsskifte. Vi ønsker jer alle et rigtig godt nytår!
Invitation til møde den 9. januar 2025: Når vi skal væk fra de bil-centrerede trafik-investeringer
RBT og netværket for bæredygtig transport afholder et offentligt møde med Toke Haunstrup Bach Christensen d. 9.1.2025: Hvordan kan mindre mobilitet blive til bedre mobilitet? Og hvordan kan eksisterende infrastruktur omprogrammeres i en bæredygtig retning
Invitationen ligger på vores hjemmeside og ligger også som en facebook event her. Både fysisk fremmøde og Zoom.
God jul og grønt nytår
Sådan lyder overskriften på en hilsen, som formanden for foreningen Det Fælles Bedste, Niels Aagaard den 22. december sendte til Foreningens medlemmer. I sin hilsen skriver Niels Aagaard bl.a.: Vi benytter lejligheden til at glædes over, at (…) vi sammen med andre grønne foreninger og fællesråd i Aarhus fik stoppet det hidtil største og mest skadelige anlægsprojekt i Aarhus’ historie – Havneudvidelsen. Det var stort.
Sammen med en række borgergrupper, der hver og én kæmper imod de store anlægsprojekter, som vil ødelægge natur, klima og miljø (Kattegatforbindelsen, Egholmforbindelsen, Lynetteholm, Fyn-Als osv.), fik vi oprettet Netværket Grøn Fremtid; et netværk, hvori borgergrupperne landet over støtter hinanden på et utal af måder.
Det er lykkedes for en af borgergrupperne i dette Netværket Grøn Fremtid – Borgerbevægelsen imod en motorvej i Egholmlinjen – at indsamle 1 million, og de går nu i gang med at føre en retssag imod motorvejsforbindelsen over Egholm.
Der er i øvrigt grund til at fremhæve det omtalte Netværk Grøn Fremtids Nyhedsbrev december 2024. Der er et Online Stormøde for Netværket Grøn Fremtid 23. januar 2025, 18.30-21.30. Netværket inviterer alle til at deltage i det kommende Stormøde på zoom. Man tilmelder sig online mødet ved at sende en mail til olavmann45@gmail.com eller naa_13@hotmail.com.
Det svenske transportudvalg på besøg
Det svenske transportudvalg, Trafikutskott, var på besøg på Borgen den 17. – 18. november. Der er grund til at hæfte sig ved flere af præsentationer fra svensk side, ikke mindst et punkt med den ikke uinteressante overskrift ”Borgerinddragelse i forbindelse med anlægs- og infrastrukturprojekter”, der lagde op til drøftelse af disse to emner: ”Introduktion til Transportudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om effektive høringsprocesser ifm. anlægs- og infrastrukturprojekter” og ”Svenske erfaringer med borgerinddragelse i forbindelse med anlægs- og infrastrukturprojekter”. Man fornemmer en mulig forskel i tilgangen til høringsprocesser og borgerinvolvering i de to nordiske lande.
I den danske tilgang fremhæves effektiviteten i processen henimod vedtagelse af anlægsprojekter. Man er optaget af midler og håndtag til at få forslag godkendt og kørt igennem så gnidningsfrit som muligt uden alt for mange krumspring undervejs. Folkeopinionen, lokalt, må ikke få for stor indflydelse, og forstyrrende momenter og forsinkelser skal kunne elimineres. I måden, man har grebet det an på i Sverige, synes der derimod at være lagt en vis vægt på at lytte til borgernes indvendinger, kritikpunkter og forslag.
Redaktørens skarpe hjørne
I chefredaktør Mette Cramons leder i dagbladet JydskeVestkysten (JV) i starten af julemåneden om det aktuelle togkaos på statslige togstrækninger med signalfejl, masseaflysninger og togforsinkelser i Jylland hænges DSB og Banedanmark ud.
Og i en stort opsat artikel i JV om kundepunktlighed og antal aflyste togafgange og forsinkelser i Syd- og Sønderjylland suppleret med interviews med togbrugere er der mere kritik til DSB. Det er til at hyle over, mener chefredaktøren. Men hvorfor er det kun DSB, der kritiseres for utilstrækkelig kundepunktlighed? Hvorfor er man fra avisens side konstant på nakken af DSB, når der findes en togoperatør i Midt- og Vestjylland og på Fyn, som ofte performer ganske elendigt: GoCollective. Man kan i den grad undre sig over, at JV i sin dækning lukker øjnene for togselskabet GoCollective’s skinneelendighed i form af tonsvis af aflysninger, som ikke mindst har hærget Thybanen. Men også de andre togstrækninger, hvor kapitalfondejede GoCollective kører tog.
Lørdag den 28. december – den dag, hvor denne kritiske kommentar skrives – var status, fra morgenstunden og til kl. ca. 14.00, at der var aflyst 12 tog fra Struer, 6 tog, på Thybanen og 4 tog, Struer – Aarhus – Struer o/Langå. Og dagen før, altså 27. december, var situationen virkelig grum. Jeg fik en melding vestfra 15.58, af hvilken det fremgik, at man nu var oppe på 44 aflyste tog, og Mit tog-appen viste, at der var annonceret flere aflyste afgange!
Konsekvensen er som bekendt, at der er masser af passagerer, der ikke kommer frem til tiden eller som har mistet en forbindelse, idet der kun i begrænset omfang er blevet indsat togbusser. Man nøjes fra NoGo’s side med at henvise togbrugerne til næste afgang, som i et par tilfælde også har været aflyst!
Men hvad med årsagerne til den anstrengte materielsituation, som har været skyld i ganske mange togaflysninger. Hvorfor er det kommet så vidt, hvorfor har man håndteret materiellets vedligeholdelse så ringe og amatøragtigt hos GoCollective? Eller ”NoGo”, som vi kalder selskabet i vores interne jargon.
Ja, spørger man selskabet, så får man bare at vide, at de konkrete aflysninger skyldes sort uheld. TV MidtVest har 27. december kontaktet NoGo’s kommunikationschef Mikkel Juul, ”som kalder det uheldigt, at en del af togene har fejl, som gør, at de ikke kan komme på skinnerne”. Og det er, tilføjer Mikkel Juul, ”sort uheld, at det falder oveni hinanden”. ”Det er jo ubelejligt for alle de rejsende”, erkender han.
Med andre ord den sædvanlige gang ævl og snakken udenom.
Flere medarbejdere med togteknisk indsigt og forståelse og kendskab til materiellets vedligeholdelse og færre kommunikationsmedarbejdere bag hæve-sænke-skriveborde i hovedkvarteret. Det er vel egentlig noget af det, man burde kræve af GoCollective.
Man kan fortsat undre sig over, at der ikke er flere politikere, som går tættere på denne virkelighed og søger at stille skarpt på den misligholdelse af kontrakten med Transportministeriet, som det jo reelt er.
Den nærliggende konsekvens af alt det her graverende NoGo-rod ville selvfølgelig være at smide det underpræsterende togselskab på porten – det her kan ikke fortsætte og har faktisk varet alt for længe. Og Thomas Danielsen er bekendt med sagen.
Men tilbage til medieomtalerne. Den dækning af togsektorens aflysninger og uregelmæssigheder, som flere jyske medier præsterer, virker for ensidig og skævvredet. Derfor et råd til JV: Kunne I ikke sætte et par graverjournalister til at dykke ned i og endevende togselskabet GoCollective, der allerede har fået kraftige påtaler fra transportministeren og hvis fortsatte eksistens som operatør på danske togskinner nu er usikker. Dette togselskab har gennem årene vist en utrolig evne til at gå under radaren og smyge sig udenom kritikken, og kommunikationsmedarbejderne i selskabet synes nærmest at være skolet i at bortforklare, snakke udenom og komme med opfindsomme forklaringer på aflysningerne.
Derfor må vi i Rådet for Bæredygtig Trafik være klar til at lægge pres på Thomas Danielsen efter 1. januar.
Desværre er det nok ikke den eneste sag, hvor vi skal markere vores synspunkter over for transportministeren og Folketingets transportudvalg. For mørke skyer trækker op over nogle af jernbanerne i Nordvestjylland og togdriften i Midtjylland. Læs i denne forbindelse det virkelig velformulerede debatindlæg af Karsten Filsø fra SF med direkte adresse til transportministeren. I Folkebladet, Lemvig: Hvad kan betale sig, Thomas Danielsen? | folkebladetlemvig.dk Læserbrevet tager afsæt i transportminister Thomas Danielsens problematisering af nytten og dermed relevansen af opretholdelsen af togdriften mellem Holstebro og Skjern via Ulfborg og Ringkøbing. Danielsen er også inde på, der ikke er råd til direkte forbindelser mellem Vestjylland og Fyn-Sjælland efter 2030.
Og ikke mindre bekymrende er et udspil fra Kommunernes Landsforening om den fremtidige organiser af den kollektive trafik med den tilforladelige titel ”Danmark skal hænge sammen”. Ifølge dette udspil fra skal det fremover være kommunerne, der skal stå for bustrafikken, medens jernbanerne, og det er alle jernbaner, bliver et statsligt anliggende. Det er mildt sagt ikke særligt betryggende, hvis man bare skrotter den regionale model, for risikoen er jo, at det bliver nemmere at nedlægge ”dyre og urentable” lokalbaner og regionale strækninger. Der er al mulig grund til at råbe vagt i gevær. Vi er derfor, i RBT, i gang med at analysere indholdet af KL-udspillet og planlægge initiativer herudfra.
Kontingent 2025
Kontingentet for 2025 kr. er 200,00. Beløbet indsættes på konto 5301 0288423 i Arbejdernes Landsbank.
Er du medlem af Foreningen? Hvis ikke, så overvej at blive det!
Du bliver medlem ved at sende diverse relevante oplysninger (navn og evt. organisation, adresse, tlf., e-mail – og meget gerne hovedinteresseområde) – til medlem@baeredygtigtrafik.dk Og indsæt forinden de 200,00 kr., som dækker kalenderåret, på kontoen i Arbejdernes Landsbank. Har du råd til lidt mere, til at støtte vores arbejde, så vil vi blive rigtig glade. Og denne appel henvender sig også til jer, der allerede er medlemmer af RBT.