bus cykler tog
>> English

Undertegnede organisationer i Norge, Sverige og Danmark opfordrer vores myndigheder og politikere til at gøre det muligt at træffe miljø- og klimavenlige transportvalg i fremtiden. Det kan ikke være rigtigt, at så mange vælger fly som rejseform, fordi der simpelthen ikke er nogle alternativer.


Det bør være et vigtigt mål at opnå gode og hurtige togforbindelser mellem hovedstæderne i Norge, Sverige og Danmark. At få flere til at tage toget mellem hovedstaderne på kort sigt vil styrke interessen og fundamentet for at opbygge jernbanen, så tilbuddet bliver endnu bedre og finmasket i fremtiden.

De dårlige togforbindelser gør det meget svært for både turister og forretningsrejsende at vælge miljøvenlige rejseformer til de mellemlange distancer, hvor nattog er et ideelt alternativ til fly. Hvis flere skal rejse miljøvenligt, er der behov for at de miljøvenlige alternativer styrkes efter at fly i årtier er blevet favoriseret med fravær af afgifter, der modsvarer deres store miljø-og klimabelastning. Det er kun nationalstaterne, der kan ændre på dette.

x2000 front CPH

Oslo – Stockholm

Det er godt at operatøren SJ har øget trafikken, men den er truet af kommende sporarbejder, ligesom at transporttiden i dag er al for lang. Der er ikke nattog på ruten, hvilket bør etableres.

Oslo – København

I dag kræver turen mindst et togskifte, og ikke mindst forbindelsen Oslo – Göteborg er meget langsom. Der er ikke nattog på ruten, hvilket bør etableres.

Med den nylige åbning af ​​ tunnelen under Hallandsåsen kommer toget derimod hurtigt mod syd mod Malmö / København.

Stockholm – København

Der er i dag SJ tog imellem de to hovedstæder og et nattog mellem Malmö og Stockholm. Nattoget bør forlænges til København.

København – kontinentet

Det er meget svært at rejse ret langt fra Skandinavien ned på kontinentet med tog, idet det populære nattog fra København sydpå blev nedlagt i november 2014.

Der er dog nattog fra Hamborg sydpå.

På kort sigt er det vigtigt, at

  • Der er god korrespondance mellem morgentog fra Oslo og Stockholm og det EC-tog fra København, der passer med nattogene i Hamborg.
  • At sådanne forbindelser kører hele året.

På lidt længere sigt må nattog oprettes / genoprettes fra København mod fx Basel/Zürich og Køln/Beneluxlandene og München/Innsbruck...."

  • At der etableres gode korrespondancer mellem tog fra Oslo og Stockholm til dette nattog.
  • At disse forbindelser kører hele året.

Cykelmedtagning på internationale tog

Det må være et naturligt krav, at rejsende med cykler får adgang til de internationale tog internt i Skandinavien såvel videre til kontinentet. Kombinationen cykel og tog er helt oplagt og bør kunne imødekommes.

Forbedre ruteinformation og billetkøbstjenester

Der er i dag problemer med at købe internationale togbilletter fra Norge og Sverige til Danmark og kontinentet. Det skal være ligeså let at se køreplanen, og vælge og købe togbilletter, som det er at købe en flybillet. Gunstige priser ("Europa-Spezial") skal også gælde for rejser mellem Norge og Tyskland.

Samarbejde nødvendigt

Med dette brev vil vi gerne opfordre vores myndigheder og politikere til at samarbejde med vores nabolande og være klar til at finde instrumenter og incitamenter, så internationale togforbindelser kan (gen-)etableres.

Med venlig hilsen

Fra Danmark:

NOAH og NOAH-Trafik (Friends of the Earth, Denmark) ved Ivan Lund Pedersen,

Cyklistforbundet ved Klaus Bondam,

350 Klimabevægelsen i Danmark ved Thomas Meinert Larsen,

Vedvarende Energi ved Gunnar Olesen,

Rådet for Bæredygtig Trafik ved Kjeld Allan Larsen,

Jyder Mod Overflødige Motorveje ved Ellen Odgaard



Fra Norge:

Naturvernforbundet ved Holger Schlaupitz,

Natur og Ungdom ved Ingrid Skjoldvær,

Greenpeace ved Truls Gulowsen,  

LO i Oslo ved Ingunn Gjerstad,

For Jernbane ved Kjell Erik Onsrud,

Framtiden i våre hender (FIVH) ved Anja Bakken Riise,

Besteforeldrenes klimaaksjon ved Steinar Høiback



Fra Sverige:

Jordens Vänner (Friends of the Earth, Sweden) ved Lars Igeland,

Klimataktion (Climate Action Sweden) ved Jonas Bane,

Vego Eco ved Anna Velander Gisslén,

Scenkonstgruppen ved Patrik Franke,

Fossil Free Sverige ved Cristian Tengblad

Styrelsen i Kollektivtrafikant Stockholm ved Gertrud Brorsson

Framtiden i våra händer ved Gunilla Winberg

>> Se selve brevet, der er sendt til den danske Transportminister og Folketingets Transportudvalg