bus cykler tog
Læserbrev i JyskeVestkysten af Leif Kajberg, næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik

Ja, så har den været gal igen på togfronten i Midt- og Vestjylland med op til ti aflyste tog lørdag. Og medierne, TV Syd og JydskeVestkysten fx har dækket Arrivas problemer med togdriften og viderebragt togselskabets begrundelser for de aflyste togafgange.

Man kunne dog ønske sig, at afdækningen af Arrivas problemer blev lidt mere kritisk og undersøgende. For hvorfor skal Arriva slippe og fredes i medier og offentligheden? Det har ikke skortet på omtaler af Arrivas flotte resultater, præcisionen og den klækkelige bonus, selskabet har modtaget for sin ”upåklagelige” drift og rettidighed.

Men politikere og medier burde have været mere obs på, at Arriva i de seneste måneder har gjort det dårligt med alt for mange dage med togaflysninger på forskellige strækninger. Derfor melder spørgsmålet sig: Er Arriva en egnet togoperatør på danske jernbaner, og skal selskabet tilgodeses i næste udbudsrunde? For man skal være klar over, at der er pokkers til forskel på at køre tog i Vestjylland og stå for togdriften i fx Storkøbenhavn. Det er noget at tænke over for transportpolitikerne. Transportministeren er nok uden for rækkevidde, han holder fast i tyrkertroen på udlicitering og opsplitning af togdriften her i landet og afvikling af DSB.