bus cykler tog
Jyllands-Posten bragte den 5. oktober 2016 et debatindlæg af Jonas Schmidt, der er Regional Manager, Eurolines Scandinavia med overskriften ”Tiden er kørt for DSB”. I indlægget nedgør Jonas Schmidt DSB og togtransport, der karakteriseres som dyr og utidssvarende, fremhæver busselskabernes passagervækst og maler et ualmindeligt rosenrødt billede af fjernbussernes fortrin og tilbud til passagererne.

Det er desværre ikke den helt store viden om kollektiv transport mere bredt, der lægges fra dagen i dette helt forsimplede indlæg, og desværre er Jonas Schmidts skråsikre debatkommentar præget af postulater og fejlinformation, og der mangler i udtalt grad nuancerende baggrundsoplysninger. Og det skorter som nævnt ikke på selvros i kommentaren, der derfor bør læses med kritiske briller som det partsindlæg den er.

Umiddelbart gør fjernbusselskaberne det da rigtig godt for tiden og påfører specielt DSB alvorlig konkurrence. De har fundet en lukrativ niche, men man kunne spørge, er det OK, at disse private busoperatører blot skummer fløden og scorer avancerne uden at påtage sig bredere forpligtelser inden for den kollektive transport, samtidig med, at de stort set slipper for udgifter til infrastruktur, stationære og tekniske faciliteter m.m. Og i øvrigt bidrager til slid på vejene?