bus cykler tog
Danske rejsende, der har brugt nattog fra Hamburg til komme rundt i Europa bliver udsat for et stort chok i år.

Deutsche Bahn vil lukke alle sine nattog og autotransporttog i løbet af 2016.

Der findes rejsende, der bevidst er gået efter at bruge de europæiske nattog for at undgå de miljømæssigt katastrofale "billige" flyselskaber.

Men med tilskyndelse fra mange politikere og bureaukrater, har de "billige" luftfartsselskaber undermineret nattogenes daglige økonomi, fordi de miljømæssige omkostninger ved flytrafikken ikke tages i betragtning.

Endnu lidt af 2016 tilbyder nattog en behagelig måde at rejse om natten, med sovevogne, liggevogne og sæder med flystole. Og med plads til cykler, bevægelseshandicappede og stor bagage. Og uden hyppige togskift.

DB ønsker at opgive alle disse rigtige nattog, fordi de anser dem for urentable og vil erstatte nogle af dem med normale ICE- og IC-tog med kun alm. sæder, fuld belysning og højttaler annonceringer hele natten. Glem at forsøge at få en nats søvn. DB vil endda lade busser erstatte nogle nattog.

Den danske ngo Rådet for Bæredygtig trafik mener, at nattog er skræddersyet til det 21. århundrede, fordi de gør det muligt at rejse 24/7.

En vred jernbane fan har udtalt: "Afskaffelse sove- og liggepladser er en tilbagevenden til det 18. århundrede, til diligencens æra, hvor du måtte stoppe din rejse om aftenen, finde en kro, og fortsætte din rejse næste morgen."

Nattog har tidligere knyttet byer over hele Europa sammen. Stockholm, Oslo, København, Bruxelles, Ostende, Paris, Napoli, Athen og mange ski feriebyer i Alperne har været på listen over destinationer for år tilbage.

Nedskæringerne i det tyske netværk har været i gang fra november 2014, da nattoget til København som det første blev lukket, men endnu i begyndelsen af ​​2016 er netværket af nattog nogenlunde intakt og passagerer kan bruge deres dage til sightseeing og møder, mens de rejser om natten på en lang række ruter, der forbinder Østrig, Holland, Italien, Schweiz, Polen og Tjekkiet.

En stor fordel ved at rejse med nattog er bekvemmeligheden ved at gå ombord på toget i midten af en by og ankomme den næste morgen i hjertet af en anden.

Den retorik som politikere ved COP21 i Paris benyttede om bekæmpelse af klimaforandringer ser meget tom ud nu, når en stor statslig jernbanevirksomhed på denne facon uden videre kan smide i 10.000-vis af rejsende fra grøn transport til klimaskadelig flytransport.

Rådet for Bæredygtig Trafik opfordrer alle klimabevidste danske til at protestere ved at sende e-mails til den tyske transportminister Alexander Dobrindt og til Martin Burkert, formand for det tyske Parlamentets Transportudvalg på . Send også en kopi af brevet til jeres egen europaparlamentariker.

Der er også dukket en underskriftsindsamling op. Skriv under hér!

Et brev kunne indeholde noget i denne stil:


<subject> Maintain night trains – and don’t shut them down

Dear XX

I am sincerely surprised to know, that DB is about to cancel all night train services during 2016. Maybe Danish travelers are not in your focus, but I can tell you, that this reduction of the international railway network is a serious attack of remaining possibilities to travel by rail from Denmark to other European countries. We are soon entirely left with climate hostile airlines, making goals from COP21 even further away.

Instead of short sighted solutions I urge you to find ways, where climate solutions go hand in hand with sustainable railway solutions. Take this window of opportunity: To travel by night in a bed is not old fashion, but in line with modern 24/7 thinking.

Yours sincerely

DB nattogs netværk primo 2016

DB’s tilbageværende net af nattog per 1.1. 2016